Permohonan dan kemas kini maklumat Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bagi tahun 2017 akan dibuka mulai 5 Disember hingga 31 Disember 2016.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan media memberitahu, pemohon boleh membuat permohonan atau kemas kini tersebut melalui dua kaedah iaitu secara manual dengan mengisi borang, atau secara dalam talian.

“Pemohon perlu mengemukakan maklumat peribadi dengan lengkap dan perlu dinyatakan maklumat waris, maklumat akaun bank dan nombor telefon yang boleh dihubungi.

“Penerima BR1M 2016 (sedia ada) juga perlu membuat pengemaskinian maklumat terkini,” kata kenyataan itu.

Tambahnya, butiran yang tidak lengkap akan menyebabkan permohonan tidak dapat diproses atau gagal.

Notis dan surat pemakluman lulus atau gagal akan diposkan kepada pemohon mulai minggu kedua bulan Februari 2017.

Bayaran bantuan BR1M akan mula dikreditkan ke akaun penerima secara berperingkat pada pertengahan bulan Februari 2017.

PERMOHONAN MANUAL, PENGISIAN BORANG:

-- Borang BR1M boleh didapati secara percuma di mana-mana cawangan LHDNM / Pusat Khidmat Hasil (PKH) LHDNM / Pusat Transformasi Bandar (UTC) LHDNM.

-- Pemohon juga boleh memuat turun borang permohonan di portal rasmi BR1M di https://ebr1m.hasil.gov.my atau www.treasury.gov.my

-- Pemohon perlu menyediakan dokumen tambahan seperti Salinan penbgenalan waris/tanggungan, dokumen slip pendapatan atau lain-lain dokumen yang berkaitan

PERMOHONAN / KEMAS KINI DALAM TALIAN:

-- Permohonan juga boleh dibuat di Portal Rasmi BR1M LHDNM, https://ebr1m.hasil.gov.my

-- Permohonan dalam talian hanya boleh dibuat menggunakan komputer sahaja dan alinan permohonan perlu disimpan bagi tujuan rekod. Aplikasi e-BR1M tidak direka bentuk untuk capaian peranti mudah alih.