JITRA: Sepuluh laluan tikus yang dikenal pasti di kawasan Bandar Darulaman dan Lubuk Kawah yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) sudah ditutup dengan penghadang konkrit.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Rodzi Abu Hassan, berkata itu sebahagian daripada usaha pihaknya mengetatkan kawalan di kawasan terbabit.

"Langkah ini diambil bagi mengelakkan penduduk curi-curi keluar. Semua laluan tikus kita tutup dan kita menggunakan konkrit yang dibekalkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

"Polis juga sediakan pasukan pemantau melibatkan hampir 64 orang yang diatur gerak bagi tujuan pematuhan prosedur operasi standard (SOP)," katanya selepas meninjau sekatan jalan raya (SJR) berhadapan pintu masuk ke Taman Mahsuri di sini, pada Selasa.

Beliau berkata, selain menutup laluan tikus, polis turut mengadakan SJR di sembilan lokaliti di kedua-dua kawasan terbabit bermula tengah malam tadi.

"Antara SJR terbabit adalah di laluan masuk Taman Mahsuri, Kampung Paya Kerchut dan dua SJR di Jalan Lubuk Kawah," katanya.

Beliau berkata, secara keseluruhan seramai 179 anggota polis ditugaskan sepanjang PKPD bermula hari ini sehingga 31 Mei untuk mengawal kawasan itu supaya tidak berlaku ketirisan.

Katanya, polis turut dibantu anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA).

Rodzi berkata, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tidak dibenarkan masuk ke kawasan itu, namun jika ingin menyalurkan bantuan, mereka boleh menghantar barangan ke Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB).

Terdahulu, ketika pemeriksaan SJR di Taman Mahsuri, seorang pemandu teksi berusia 40 tahun yang memakai gelang merah jambu dikesan cuba keluar namun diarahkan berpatah balik.

Pemandu teksi itu yang sepatutnya menjalani kuarantin kendiri memberi alasan baru selesai menjalani ujian calitan COVID-19 dari dalam kawasan PKPD dan ingin keluar mengambil penumpang.

"Kita tidak membenarkan sama sekali mereka yang memakai gelang merah jambu untuk keluar dari kawasan PKPD. Sekiranya mereka berdegil atau curi-curi keluar, tindakan kompaun akan dikenakan," katanya.