IPOH: Polis Perak akan menambah bilangan sekatan jalan raya (SJR) bagi memastikan tiada pergerakan keluar masuk tanpa kebenaran di empat mukim yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD), berkuatkuasa 22 Mei hingga 4 Jun.

Empat mukim itu ialah Pengkalan Hulu di Daerah Hulu Perak; Taiping di Daerah Larut, Matang dan Selama; Hulu Kinta (meliputi Ipoh, Lahat, Chemor dan Tanjong Rambutan) di Daerah Kinta dan Hulu Bernam Timur di Daerah Muallim.

Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalatrash Wahid berkata, pihaknya juga akan menambah bilangan pasukan pemantau pematuhan prosedur operasi standard (SOP) serta seluruh elemen rondaan yang akan dilakukan secara berterusan, terutama selepas jam 10 malam.

Pada masa sama, kata beliau, PDRM Perak juga akan mendirikan Op Payung di kawasan-kawasan strategik yang menjadi tumpuan orang ramai.

“Penugasan PDRM ini turut dibantu oleh pelbagai agensi lain seperti Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA), Angkatan Pertahanan Awam (APM) dan pihak berkuasa tempatan (PBT),” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau menasihatkan masyarakat di Perak supaya sentiasa bersabar dan memberi kerjasama penuh kepada semua agensi yang terlibat sepanjang tempoh pelaksanaan PKPD itu.

Mior Faridalatrash berkata, orang ramai juga perlu sedar bahawa kadar jangkitan yang berlaku kini adalah tinggi.

Sehubungan itu, katanya, mereka diminta mematuhi SOP yang telah digariskan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi memastikan rangkaian jangkitan COVID-19 dapat diputuskan, seterusnya menjadikan kawasan yang terlibat dan di negeri Perak selamat daripada sebarang jangkitan wabak berkenaan.

“PDRM Perak tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas kepada orang ramai yang melanggar undang-undang dan SOP yang sedang berkuatkuasa,” ujarnya.