PLUS Malaysia Berhad (PLUS) memperuntukkan kira-kira RM5 juta bagi melaksanakan Program Keusahawanan Wanita (WEP) dalam usaha memperkasakan lebih ramai usahawan wanita di kawasan rehat dan rawatnya.

Pengerusi PLUS, Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim berkata, inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) itu akan menawarkan kursus latihan, bimbingan mentor dan bantuan perniagaan kepada 20 wanita setiap tahun dalam jangka masa lima tahun.

"Menerusi program WEP juga, usahawan wanita berpeluang untuk mengembangkan perniagaan dan memasarkan produk mereka secara terus kepada pelanggan lebuhraya di R&R ataupun hentian sebelah.

"Sasaran utama WEP adalah kaum wanita yang tinggal di dalam lingkungan 30 kilometer (km) dari lebuhraya PLUS seperti ibu tunggal, golongan B40 dan mereka yang berumur di antara 23 sehingga 36 tahun.

"Pendaftaran untuk WEP akan dibuka pada 15 April ini dan pengambilan pertama akan bermula pada Ogos. Mereka yang terpilih akan diberikan latihan dan pendedahan terhadap selok-belok dunia perniagaan oleh PLUS termasuk pensijilan industri yang diiktiraf dan juga akreditasi," katanya semasa berucap pada Majlis Pelancaran Program WEP PLUS di sini, pada Isnin.

WEP turut mendapat sokongan penuh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) serta Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) selaras hasrar kerajaan untuk melahirkan lebih ramai usahawan wanita yang berjaya.

Pada ketika ini, terdapat lebih daripada 600 gerai yang beroperasi di R&R PLUS.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak 46 peratus diusahakan wanita di mana tujuh peratus daripadanya terdiri daripada ibu-ibu tunggal.

Dalam pada itu kata Mohd Sheriff, kewujudan R&R di sepanjang lebuh raya PLUS berjaya menyediakan lebih daripada 5,500 peluang pekerjaan kepada rakyat.

Katanya, PLUS juga akan memulakan projek memberi wajah baru kepada beberapa R&R bermula tahun ini untuk keselesaan pelanggan.

"Bermula dengan R&R Seremban (Arah Selatan), kami bercadang memberi wajah baru kepada sekurang-kurangnya lima R&R dalam tempoh beberapa tahun akan datang.

"PLUS juga berharap, dengan projek naik taraf ini, usahawan tempatan termasuk usahawan wanita dan ibu tunggal dapat meningkatkan lagi hasil perniagaan mereka sekali gus membantu mempertingkatkan mutu kehidupan mereka dan ahli keluarga mereka," ujarnya.