Hujan lebat dan angin kencang melanda sekitar Klang petang tadi mengakibatkan kerosakan teruk kepada sejumlah kenderaan, kemudahan awam dan bangunan.

Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Penguasa Kanan Bomba I Mohd Rizal Buang berkata hujan lebih satu jam turut menyebabkan beberapa bumbung rumah tercabut dan diterbangkan angin ribut.

Menurutnya, pihaknya menerima panggilan memaklumkan kejadian di kawasan sekitar Klang itu pada jam 4.57 petang .

Katanya, di lorong Kasawari 3, Taman Eng Ann, beberapa pokok dilapor tumbang dan menghalang laluan.

Pokok tumbang menghempap beberapa buah kenderaan di Klang, petang tadi.

“Anggota bomba tidak dapat ke lokasi kerana terdapat pokok tumbang halang laluan jalan.

“Terdapat dua kereta dihempap pokok namun tiada mangsa dilaporkan cedera dalam kejadian di Jalan Pekan Baru Off Jalan Meru,” katanya.

Beliau berkata, sebaik tiba di lokasi, anggota mendapati dahan pokok menghempap dua kenderaan termasuk sebuah lori Nissan dan kenderaan pelbagai guna (MPV).

“Kedua-dua pemandu berusia 32 dan 52 tahun yang berada dalam kenderaan ketika kejadian dilapor selamat.

“Anggota bomba kemudian memotong dan bersihkan dahan pokok dengan bantuan pekerja Majlis Perbandaran Klang (MPK),”katanya.

Kenderaan terkandas dan ditenggelami air berhampiran Mentari Court.

Mohd Rizal berkata, pihaknya turut menerima laporan berhubung kejadian bumbung diterbangkan angin di Jalan Merpati, Taman Eng Ann di sini.

Katanya, panggilan daripada orang awam memaklumkan empat rumah terlibat ketika kejadian angin kencang tersebut.

“Di lokasi ini tiada pokok tumbang cuma bumbung empat rumah tercabut akibat angin kencang. Tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan,” katanya.

Beliau berkata, angin kencang turut melanda kawasan berhampiran Bulatan 100 menghala ke Shah Alam.

Dalam pada itu, menerusi rakaman video yang tular di laman sosial Facebook memaparkan angin ribut turut menerbangkan bumbung premis perniagaan dan kilang.

Struktur bumbung itu kemudian dirakam jatuh menghempap beberapa kenderaan yang diletakkan di kawasan tempat letak kereta hingga menyebabkan ia mengalami kerosakan.

Pelayar Facebook, Mira Exora memberitahu keadaan angin yang menakutkan juga menyebabkan ada antara mereka terpaksa melaungkan azan.

“Allahuakbar.. tengah-tengah makan tiba-tiba hujan ribut.. Seram weyy.. Gigil badan.. Hanya mampu tengok je.. Lepas azan terus berhenti hujan.. Allah! nak nangis tau...Lokasinya di Bandar Baru Klang,”katanya menerusi hantaran yang dihantar menerusi akaun Facebook miliknya.

Dalam pada itu Sinar Harian dimaklumkan hujan lebat petang tadi turut menyebabkan beberapa kawasan di sekitar Petaling Jaya dinaiki air.

Beberapa buah kereta dilapor terkandas dan ditenggelami air berhampiran Mentari Court di sini.

Kejadian bencana petang tadi turut menyebabkan keadaan lalu lintas di kawasan terlibat mengalami kesesakan luar biasa.