Polis akan memanggil bekas Presiden Majlis Peguam, Christopher Leong kerana membuat kenyataan menghasut dan mengelirukan, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Ia dipercayai berhubung kenyataan Leong bulan lalu tentang penghakiman ke atas kes liwat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Khalid dalam sebuah posting di Twitter, telah mengesahkan menerima laporan tentang kenyataan tersebut dan memaklumkan akan memanggil Leong berhubung perkara itu.


Leong pada 26 Februari lalu, telah mengkritik sistem kehakiman negara serta mempertikai keputusan Mahkamah Persekutuan yang menjatuhkan hukuman penjara terhadap Anwar.

Kenyataan Leong itu juga telah menimbulkan reaksi marah sekumpulan 100 peguam yang dikenali sebagai G100 yang mendesak Leong yang ketika masih Presiden Majlis Peguam, meletakkan jawatan.

Selain itu mereka turut membuat usul mendesak Leong menarik balik kenyataannya yang mempertikai urusan kehakiman negara itu.

Bagaimanapun Badan Peguam dalam Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) yang ke-69 telah menolak usul untuk menarik balik kenyataan tersebut.

Keputusan itu dicapai apabila terdapat 1,194 ahli Badan Peguam yang tidak bersetuju dengan usul itu, manakala yang bersetuju hanya 161 ahli.