Polis sedang memburu dua penunggang motosikal yang dipercayai terbabit dalam perlumbaan haram sehingga menyebabkan kematian di Jalan Salor Baru, Kota Bharu, Kelantan, kelmarin.

Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Datuk Sharul Othman Mansor berkata dua penunggang itu dipercayai terbabit dalam pertaruhan sehingga menyebabkan kematian seorang lagi penunggang motosikal, Norazrin Azizan Abdul Aziz, 26, dan mendatangkan kecederaan terhadap pejalan kaki Mohd Azhan Baharudin, 25, ketika menyertai perlumbaan haram tersebut.

"Kedua-dua penunggang ini dikehendaki polis bagi melengkapkan siasatan mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

"Buat masa ini polis sudah merakam percakapan penonton berhubung kejadian," katanya pada sidang media di Balai Polis Senawang ketika mengetuai Operasi Samseng Jalanan di sini, malam tadi.

Turut hadir, Ketua Penolong Pengarah Penguatkuasaan Trafik JSPT Bukit Aman Superintendan Zakaria Abd Rahman dan Timbalan Ketua Polis Daerah Seremban Superintendan Sulizmie Affendy Sulaiman.

Sharul Othman berkata pihaknya percaya perlumbaan haram itu dianjurkan pihak tertentu dan kini sedang mengesan mereka yang terlibat bagi membantu siasatan.

Semalam, media melaporkan Norazrin Azizan meninggal dunia di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian ketika menerima rawatan pada 4.55 pagi akibat pendarahan otak.

Pada kejadian 6.30 pagi kelmarin, Norazrin Azizan dari Cherang Ruku, Semerak menunggang motosikal jenis Yamaha 125Z, dipercayai hilang kawalan sebelum merempuh Mohd Azhan yang cuba melintas jalan ketika kegiatan lumba haram itu berlangsung.

Akibat kejadian, Mohd Azhan putus kaki kiri dan patah kedua-dua belah tangan dan masih belum sedarkan diri di HUSM.

-- BERNAMA