KOTA TINGGI: Polis Johor berjaya menggagalkan cubaan menyeludup 12,200 karton rokok putih bernilai RM1.83 juta hasil pemeriksaan terhadap sebuah lori di Taman Fasa Indah, Jalan Kota Tinggi-Sungai Rengit, di sini pada Sabtu. 

Ketua Polis Johor, Datuk Kamarul Zaman Mamat berkata, pemeriksaan sekitar jam 3.20 pagi itu turut membawa kepada penahanan terhadap dua lelaki tempatan berumur 31 dan 47 tahun yang menaiki lori terbabit.

"Sepasukan polis diketuai pasukan Task Force Op Kontraban JSJN Johor telah menahan sebuah lori dalam keadaan mencurigakan di Taman Fasa Indah, Jalan Kota Tinggi-Sungai Rengit.

"Hasil pemeriksaan di dalam lori tersebut telah menjumpai kotak-kotak berisi rokok seludup yang tidak dibayar cukai.

"Salah seorang daripada suspek turut ditahan di tempat kejadian kerana menghalang penjawat awam ketika menjalankan tugas," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada Sabtu.

Pemeriksaan sekitar jam 3.20 pagi itu turut membawa kepada penahanan terhadap dua lelaki tempatan berumur 31 dan 47 tahun yang menaiki lori terbabit. - Foto PDRM Johor

Menurut beliau lagi, pihak polis membuat rampasan terhadap lori dan 244 kotak mengandungi 12,200 karton rokok terbabit.

Katanya, kes disiasat di bawah peruntukan undang-undang mengikut Seksyen 135(1) (d) Akta Kastam 1967 dan Seksyen 186 kanun keseksaan.

"Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan terus membanteras kegiatan penyelewengan minyak diesel bersubsidi, arak dan rokok yang menyebabkan kerugian kepada hasil dalam negara.

"Polis Kontinjen Johor memberi amaran kepada mereka yang masih terlibat dalam pelanggaran undang-undang ini agar menghentikan kegiatan ini atau diambil tindakan tegas mengikut undang-undang," katanya lagi. 

pihak polis membuat rampasan terhadap lori dan 244 kotak mengandungi 12,200 karton rokok terbabit. - Foto PDRM Johor

Jelas Kamarul, sebarang maklumat mengenai aktiviti penyeludupan boleh disalurkan kepada Urusetia Task Force Kontinjen Johor di talian 019-2396318 atau mana-mana balai polis berdekatan.