PASIR PUTEH: Polis Kelantan telah mengenal pasti 'lorong tikus' yang menjadi laluan haram bagi penduduk di kawasan sempadan negeri ini dengan Terengganu dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Ketua Polis Kelantan Datuk Shafien Mamat berkata lorong tikus tersebut yang terletak di dua kawasan di Pasir Puteh menjadi pilihan sejak sekian lama kerana kebanyakan penduduk di kedua-dua negeri itu memiliki pertalian keluarga.

"Pihak polis akan meningkatkan penguatkuasaan di lokasi yang telah dikenal pasti itu. Peraturan yang dilaksanakan bukan untuk menyusahkan tetapi demi kebaikan sebagai langkah sementara membendung virus bahaya itu daripada terus menular sehingga sukar dikawal," katanya kepada pemberita selepas meninjau lorong tikus di Gong Jenarah, Bukit Yong di sini, hari ini.

Mengulas mengenai penguatkuasaan sepanjang PKP, Shafien berkata seramai 500 anggota dibantu anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) mengadakan sekatan jalan raya (SJR) di seluruh Kelantan selama 24 jam termasuk pada bulan Ramadan.

Susulan peningkatan ketara kes COVID-19 di negeri ini, semua jajahan di Kelantan kini berada di bawah PKP.

Jajahan Kota Bharu, Pasir Mas, Pasir Puteh, Bachok, Machang, Tumpat dan Tanah Merah dikenakan PKP bermula 16 April manakala PKP di jajahan Jeli, Kuala Krai dan Gua Musang bermula 21 April.

-- BERNAMA