KULAI: Polis sedang mengesan pemandu Perodua Myvi yang memandu secara melawan arus dengan memasang lampu kecemasan di Kilometer (KM) 31.2, Lebuhraya Utara Selatan menghala ke daerah ini, pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Kulai Supt Tok Beng Yeow berkata terdahulu, pihaknya mengesan sebuah video berdurasi 11 saat yang tular memaparkan mengenai kejadian itu menerusi laman Facebook kira-kira 9.55 pagi.

"Susulan itu, Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) Kulai sedang giat mengesan pemandu terbabit.

"Orang awam yang mempunyai sebarang maklumat berhubung kejadian diminta tampil ke BSPT Kulai, " katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Beliau turut menyeru kepada semua pengguna jalan raya agar mematuhi peraturan dan undang-undang ditetapkan bagi mengelakkan kejadian tidak diingini dan menambah tindakan tegas akan dikenakan kepada pihak yang sengaja melanggar undang-undang.

Dalam perkembangan lain, Tok mengesahkan pemandu lori yang ditahan berhubung siasatan melibatkan dua maut dalam kemalangan lima kenderaan di KM45.7 lebuh raya yang sama arah selatan baru-baru ini, tidak mempunyai sebarang rekod jenayah serta negatif ujian air kencing.

Bagaimanapun, lelaki berkenaan direman selama empat hari mulai semalam sambil menambah siasatan masih dijalankan, kata Tok kepada pemberita ketika ditemui selepas pembukaan fasiliti Johor Gateway DHL Express yang baharu, di sini hari ini.

Sementara itu, beliau berkata keputusan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) bagi mengenal pasti identiti seorang lagi mangsa yang rentung dijangka siap dalam tempoh dua minggu ini.

Beliau berkata sampel berkenaan diambil daripada satu keluarga yang tampil mencari ahli keluarga hilang, dipercayai lelaki sekali gus membuat ujian pemadanan DNA terhadap mayat rentung itu.

Sabtu lepas, Nurul Nazihah Kamalul Arifin, 28 dan seorang lelaki yang identitinya belum dapat dikenal pasti maut dalam kemalangan melibatkan lima kenderaan itu, manakala empat lagi terselamat.

-- BERNAMA