BATU KURAU: Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Utara merampas 102,100 batang rokok dipercayai tidak bercukai dan 180 kotak mercun yang dianggarkan bernilai RM151,345 dalam serbuan di Kampung Pantai Besar, Batu Kurau di Perak.

Komander PPM Wilayah Satu, Asisten Komisioner Shamsol Kassim berkata, serbuan dilakukan Unit Risikan Marin Pulau Pinang menerusi Op Kontraband  bermula jam 6 petang Rabu di dua buah rumah yang menjadi tempat penyimpanan barang tersebut.

Dalam serbuan itu, seorang pekedai runcit warga tempatan yang disyaki terbabit dengan aktiviti pengedaran rokok seludup tersebut turut ditahan bagi membantu siasatan.

Shamsol berkata, dalam serbuan pertama dirumah suspek berusia 50 tahun itu, pihak PPM merampas  77,450 batang rokok tidak bercukai.

Hasil soal siasat seterusnya membawa kepada lokasi kedua di mana 24,650 batang rokok tidak bercukai dan mercun dijumpai.

Shamsol berkata, siasatan pihaknya mendapati , suspek dipercayai mula bergiat aktif dalam aktiviti pengedaran rokok tidak bercukai di sekitar Batu Kurau sejak enam bulan lalu.

"Suspek dipercayai menjadi pengedar kepada kedai-kedai runcit di kawasan berdekatan," katanya dalam kenyataan pada Jumaat.

Semakan mendapati suspek tidak mempunyai rekod jenayah lampau.

Semua hasil rampasan dan tangkapan itu telah dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kerian, Perak untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967 dan Seksyen 8 Akta Bahan Letupan 1957.