KUALA TERENGGANU: Terengganu akan beralih ke Fasa 3 Pelan Pemulihan Negara (PPN) selewat-lewatnya akhir bulan ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar mengakui, peralihan itu agak lewat berbanding perancangan asal iaitu pada awal September.

Menurut Ahmad Samsuri, berdasarkan syarat Majlis Keselamatan Negara (MKN), kebenaran peralihan fasa memerlukan maksimum 50 peratus kadar penggunaan katil Unit Rawatan Rapi (ICU).

Kata beliau, dari segi kadar vaksinasi, Terengganu sudah mencapai tahap Fasa 3, namun, terdapat kekurangan dari segi kesediaan ICU untuk menampung bilangan katil.

“Dari segi kesediaan ICU untuk menampung bilangan katil yang menyebabkan kita tidak lagi (sampai ke Fasa 3 PPN)… tapi Insya-Allah sebelum akhir bulan ini (iaitu) dalam tempoh seminggu dua ini kita boleh ke masuk (Fasa 3),” jelas beliau.

Ahmad Samsuri berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Misi Kebajikan Bersamamu di Dewan Sivik Buluh Gading di sini, pada Sabtu.

Dalam masa sama, Menteri Besar berkata, pada ketika ini kadar penggunaan katil ICU di negeri itu lebih daripada 60 peratus.

Buat masa ini, Perlis, Sarawak dan terbaharu Negeri Sembilan sudah beralih ke Fasa 3 sementara Labuan pula berada pada Fasa 4 PPN.

BACA: PPN: Melaka beralih ke Fasa 2, Negeri Sembilan ke Fasa 3