KUALA LUMPUR: Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Selangor akan menggerakkan keseluruhan pegawai dan anggota bagi memastikan kelancaran dan keselamatan awam sempena Program Madani Rakyat Zon Tengah yang akan berlangsung selama tiga hari bermula Jumaat ini, di Kompleks Sukan Kuala Selangor.

Ketua Polis Daerah Kuala Selangor Supt Ramli Kasa berkata ia melibatkan pegawai dan anggota daripada Balai Polis Kuala Selangor, Balai Polis Tanjung Karang, Balai Polis Bestari Jaya dan Balai Polis Jeram.

"Kita menjangkakan kehadiran kira-kira 100,000 pengunjung yang akan turut sama menyertai program itu. Saya percaya dengan kerjasama pihak penguatkuasaan Majlis Perbandaran Kuala Selangor, program itu akan berjalan dengan lancar," katanya yang mengetuai Jawatankuasa Logistik, Keselamatan, Pengangkutan dan Kebersihan Program Madani Rakyat Zon Tengah ketika menjadi tetamu khas di radio KLFM hari ini.

Ramli berkata aliran trafik di Kuala Selangor turut dijangka mengalami kesesakan dan pihaknya akan menempatkan anggota trafik untuk mengawal lalu lintas dan berharap semua pemandu dapat mematuhi arahan yang akan diberikan.

"Dengan pembukaan Lebuhraya Persisiran Pantai Barat (WCE) dan adanya Lebuhraya Kuala Lumpur-Kuala Selangor (Latar), Kuala Selangor sering menjadi tumpuan orang ramai pada cuti hujung minggu dan kita jangkakan akan berlaku kesesakan pada hari program. Diharap semuanya bersabar," katanya.

Program itu menyediakan pelbagai tarikan untuk pengunjung termasuk kaunter pengurangan kadar kompaun saman Polis Diraja Malaysia (PDRM), kaunter pendaftaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dan kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk penukaran topi keledar.

-- BERNAMA