AYER KEROH: Tindakan seorang warga emas melakukan amang seksual fizikal terhadap remaja perempuan berusia 15 tahun Isnin lalu membawa padah apabila terpaksa meringkuk di penjara selama 10 tahun dan dikenakan satu sebatan oleh Mahkamah Sesyen, di sini, hari ini.

Tertuduh Rosmi Hassan, 72, dijatuhi hukuman itu selepas membuat pengakuan bersalah di hadapan Hakim Mohd Sabri Ismail sejurus pertuduhan terhadapnya dibacakan oleh jurubahasa.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didapati melakukan amang seksual fizikal terhadap remaja perempuan berusia 15 tahun dengan cara meraba anggota bahagian sulit remaja itu.

Kejadian itu berlaku di dalam sebuah kereta jenis Perodua Viva di Taman Krubong Jaya, Melaka Tengah antara pukul 10 pagi hingga 3 petang pada 29 Ogos lalu.

Bagi kesalahan itu, bapa kepada dua anak itu didakwa mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh juga dikenakan hukuman sebat.

Dalam prosiding sama, tertuduh yang mengalami masalah pendengaran kronik turut didakwa merogol remaja sama di sebuah rumah di Taman Krubong Jaya, sekitar pukul 3.30 petang pada pertengahan bulan lalu.

Tertuduh yang didakwa mengikut Seksyen 376(2) Kanun Keseksaan yang boleh dipenjara antara 10 hingga 30 tahun dan sebatan itu, bagaimanapun, mengaku tidak bersalah bagi pertuduhan berkenaan.

Sementara itu, dalam prosiding berasingan di hadapan Majistret Izwan Mohamed Noh, tertuduh turut dikenakan denda RM1,800 atas pertuduhan sengaja mendatangkan cedera terhadap abang mangsa yang berusia 22 tahun dan dihukum di bawah Seksyen 323 yang boleh dipenjara sehingga setahun atau denda RM2,000 atau keduanya sekali.

Mengikut fakta kes, tertuduh yang juga jiran lama mangsa dikatakan sering memberi wang, pakaian serta telefon bimbit kepada mangsa yang mendorong remaja perempuan itu kerap keluar berjumpa warga emas berkenaan.

Abang mangsa yang mencurigai tingkah laku warga emas itu kemudian dikatakan terserempak dengan kedua-dua mereka yang menaiki sebuah Perodua Viva dan cuba mendekatinya.

Warga emas tersebut bagaimanapun bertindak melarikan diri dan melanggar abang mangsa sebelum berjaya dicekup dengan bantuan orang awam selain mangsa turut memaklumkan ada melakukan hubungan seks dengan warga emas itu.

Hakim Mohd Sabri dalam penghakimannya menetapkan 28 September ini sebagai sebutan semula kes bagi pertuduhan merogol.

Kedua-dua prosiding pendakwaan dikendalikan secara berasingan oleh Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Nazrin Ali Rahim dan Fiqri Hakim Zamri manakala tertuduh tidak diwakili peguam.