IPOH: Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) telah meluluskan peruntukan RM3.46 juta kepada Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) bagi menaik taraf dan penyelenggaraan beberapa kemudahan di bawah kendalian Majlis itu.

Menterinya Nga Kor Ming berkata peruntukan itu meliputi kerja-kerja naik taraf Pasar Kg Simee, naik taraf Jalan Sungai Pari, Buntong, naik taraf kawasan Dataran Niaga Taman Cempaka, naik taraf jalan di Persiaran Lapangan Siber 1, Bandar Seri Botani; naik taraf kawasan Rumah Pangsa First Garden, Silibin; dan naik taraf Lorong Isaac, Buntong.

"Peruntukan itu akan disalurkan dalam kadar segera kepada MBI," katanya selepas lawatan rasminya ke Ipoh hari ini. Turut bersamanya ialah Datuk Bandar Ipoh Datuk Rumaizi Baharin.

Beliau berkata keseluruhan peruntukan naik taraf kemudahan awam dan infrastruktur ini merupakan "performance-based budget" atau peruntukan berlandaskan pelaksanaan bagi memastikan perkhidmatan dan fokus KPKT terhadap kesejahteraan rakyat.

Katanya KPKT melalui Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT) akan sentiasa bekerjasama dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di seluruh Malaysia bagi merealisasikan perancangan pembangunan demi meningkatkan mutu perkhidmatan dan kesejahteraan rakyat.

Sementara Nga berkata semua kerja-kerja naik taraf berkenaan akan bermula bulan depan dan siap sepenuhnya menjelang Disember tahun ini.

-- BERNAMA