KUCHING: Kerajaan Sarawak memperuntukkan RM5 juta sebagai dana permulaan kepada Jabatan Hutan negeri itu untuk membangunkan sebuah Taman Orkid bagi tujuan penyelidikan dan pemasaran spesis flora tersebut di peringkat global.

Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, orkid mempunyai pasaran tersendiri untuk industri berkenaan yang telah dipelopori oleh pembekal orkid terbesar dunia dari Belanda dan China.

Jelasnya melalui Pusat Penyelidikan Hutan Industri (IRFC) dan Pusat Biodiversiti Sarawak (SBC), beliau meletakkan sasaran untuk memasarkan Orkid Borneo dari Sarawak ke pasaran antarabangsa dalam tempoh dua tahun.

“Melalui penyelidikan di Taman Orkid ini kita boleh memperhitungkan daya maju ekonomi, maka petani di Sarawak selain mengusahkan sumber makanan dalam masa yang sama boleh menanam orkid.

“Industri Orkid adalah sebuah industri yang besar di dunia dan terdapat dua kawasan yang menjadi pengeksport utama Orkid iaitu di Belanda dan China, dalam erti kata lain, kita juga boleh mengeksport Orkid,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Sambutan Hari Hutan Antarabangsa peringkat negeri di IRFC Puncak Borneo pada Selasa.

Tambahnya, Borneo khususnya Sarawak mempunyai spesis orkid yang khusus serta berpotensi untuk menghasilkan variasi flora dan warna yang lebih menarik melalui proses kacukan.

“Di Borneo kita memiliki beberapa spesis orkid yang khusus mungkin boleh dikacukan dan kemudian kita boleh menghasilkan warna orkid yang sangat menarik, tetapi ini memerlukan penyelidikan tertentu.

“Melalui peralatan digital yang kita ada akan digunakan untuk menganalisis orkid ini dan mampu menghasilkan bunga ini dalam jumlah yang banyak seterusnya diselarikan dengan penyelidikan ekonomi,”ujarnya.

Pusat penyelidikan Orkid itu dicadangkan akan dibina di sekitar kawasan Semenggoh yang turut menjadi kompleks penyelidikan antara SBC dan Jabatan Hutan Sarawak pada masa akan datang.

Setakat ini Sarawak sudah memiliki sebuah Taman Orkid di bawah Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) berkeluasan 15.4 ekar mempamerkan kepelbagaian jenis dan warna.

Taman ini juga dibuka kepada orang awam dengan keseluruhan taman memiliki koleksi sebanyak 75,000 pokok Orkid dari 65 jenis genera.