BUKIT MERTAJAM: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) merancang membangunkan dua lagi Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Pulau Pinang sepanjang tempoh Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).

Menterinya, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, dua projek itu akan dibangunkan di kawasan tanah besar dan pulau dengan lokasi sebenar belum diputuskan buat masa ini.

Reezal Merican berkata, bagi kawasan tanah besar, dua lokasi yang sedang diperhalusi adalah sama ada Seberang Perai Utara (SPU) atau Seberang Perai Tengah (SPT).

Katanya, perkara itu masih dalam perbincangan dan dijangka diumumkan tidak lama lagi.

"SPU dan SPT dipertimbangkan kerana kalau ikut kajian dari segi pendapatan B40, sebanyak 45 peratus rakyat Pulau Pinang bagi B40 berada di SPU dan SPT.

"Maka  adalah amat wajar sebuah projek PPR dibuat dalam kawasan tesebut.

"Apapun, kita bekerjasama dengan kerajaan negeri dan melihat jika ada tanah agensi Persekutuan yang sesuai untuk tujuan itu," katanya.

BACA SEMUA BERHUBUNG RANCANGAN MALAYSIA KE-12 DI SINI

Mengulas lanjut, beliau berkata, pihaknya sudah menerima cadangan lima kawasan daripada kerajaan negeri bagi dipertimbangkan sebagai lokasi baharu untuk projek perumahan itu.

Bagaimanapun, katanya KPKT akan meneliti terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melakukan lawatan kerja ke bangunan Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) di Bandar Perda, di Bukit Mertajam pada Sabtu.