IPOH: Cadangan penggubalan Rang Undang-Undang (RUU) untuk mengekalkan kerajaan mentadbir sehingga akhir penggal perlu dilaksana untuk mewujudkan kerajaan yang stabil, kata Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad.

Selain itu, Saarani yang juga Pengerusi Barisan Nasional Perak berkata RUU tersebut penting untuk mengekalkan keyakinan pelabur terhadap kerajaan supaya mereka tidak diganggu oleh kenyataan golongan 'tebuk atap' yang mengancam ekonomi negara.

"Kalau itu (RUU) boleh menutup ruang kenyataan (oleh golongan tebuk atap), maka ia bagus untuk dilaksanakan)," katanya kepada pemberita tentang cadangan penggubalan RUU itu pada sidang media Konvokesyen Kerajaan Perpaduan Negeri Perak 2024 di sini hari ini.

Sabtu lepas, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mencadangkan supaya satu rang undang-undang bagi mengekalkan sesebuah kerajaan mentadbir sehingga ke akhir penggal dibentangkan di Parlimen.

Ia untuk memastikan peristiwa terdahulu berkaitan pertukaran Perdana Menteri sebanyak tiga kali tidak berulang.

Saarani yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO berkata Perak sedia mengguna pakai rang undang-undang tersebut jika diluluskan oleh Parlimen.

Sementara itu Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Perak Datuk Seri Dr Mujahid Yusof berkata Kerajaan Madani yang memerintah negara pada masa ini adalah kukuh dengan sokongan 157 Ahli Parlimen.

"Itu jelas (Kerajaan Perpaduan kukuh), saya tak faham kenapa ada isu-isu seperti Langkah Dubai dan sebagainya, melainkan jika ia sekadar sabotaj politik. Berhentilah yang nak 'berlangkah-langkah' ni.

"Dan jika tidak ada akta tersebut pun, ada akta lain seperti Akta Anti Lompat Parti, Akta Hasutan dan sebagainya untuk mengawal semua ini (sabotaj politik)," kata beliau.

-- BERNAMA