KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah berjaya menarik beberapa pelaburan dalam sektor pembuatan dan pelancongan di negeri itu dengan nilai RM11.2 bilion walaupun negara berdepan pandemik COVID-19.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, pertama adalah pelaburan baharu untuk membangunkan industri pembuatan kerajang tembaga (copper foil) bernilai RM4.2 bilion sekali gus mewujudkan 400 peluang pekerjaan.

Jelasnya, kilang pembuatan ini akan dibina di tanah seluar 400 ekar di Taman Perindustian Kota Kinabalu (KKIP) dan akan mula beroperasi 2023.

"Manakala bagi sektor pelancongan, pembangunan Projek Lok Kawi Resort City dengan nilai pelaburan berjumlah RM7 billion akan mewujudkan lebih kurang 5,000 peluang pekerjaan apabila pembangunan projek ini siap sepenuhnya.

"Justeru itu, kerajaan negeri akan melaksanakan promosi pelancongan yang lebih agresif, menyelenggara produk dan destinasi pelancongan sedia ada, memperkasa infrastruktur dan kemudahan asas pelancongan serta meneroka tarikan dan peluang baharu khususnya kepada pelancong domestik memandangkan ketika ini penerbangan antarabangsa agak terhad," katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan asal Calvin Chong Ket Kiun (DAP-Elopura) yang ingin tahu langkah dan tindakan kerajaan untuk memulihkan ekonomi dan sosial Sabah sepenuhnya berikutan kesan COVID-19.

Hajiji menambah, bagi memulih dan membangunkan ekonomi secara inklusif, kawasan sempadan yang strategik dan mempunyai potensi juga diliputi dalam Pelan Pembangunan Sabah Maju Jaya melalui pembangunan Bandar Sempadan Serudong-Simanggaris.

Katanya, pembangunan itu mengambil kira potensi ekonomi yang akan diwujudkan berikutan pemindahan ibu negara Republik Indonesia ke Kalimantan.

Selain itu, Hajiji yang merupakan Menteri Kewangan Sabah memberitahu, kerajaan negeri telah membelanjakan pakej bantuan berjumlah RM1.25 bilion sejak pandemik COVID-19 melanda negeri itu, termasuk RM324 juta pada tahun 2021.

"Dalam aspek pemulihan kesihatan, Kerajaan Persekutuan telah menyalurkan peruntukan sebanyak RM256.9 juta kepada Jabatan Kesihatan Negeri Sabah untuk pengurusan COVID-19 manakala Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) sebanyak RM110 juta," katanya.