Sindiran dilemparkan calon Bebas, Mohd Saiful Bukhari Azlan terhadap calon PRK Parlimen Port Dickson yang dikatakan menggunakan jentera kerajaan untuk berkempen.

Tanpa memetik mana-mana nama calon tersebut, Mohd Saiful berkata, dapat dilihat dengan jelas terdapat calon yang melanggar kandungan ikrar menyokong pilihan raya bersih dan adil.

“Ada enam isi kandungan dalam ikrar dan antaranya tidak menggunakan sumber, kenderaan, kakitangan, program dan jentera kementerian, jabatan, agensi dan badan-badan berkaitan kerajaan persekutuan, negeri serta tempatan untuk kerja kempen pilihan raya.

“Malah ada juga calon yang menggunakan masjid untuk berucap kononnya sebagai tazkirah,” katanya dalam sidang media di sini, hari ini.


Menurutnya, di situ jelas menunjukkan bahawa terdapat salah guna dan berharap kepada calon tersebut, selepas ikrar ditandatangani ia harus dipatuhi.

Terdahulu, Mohd Saiful antara lima calon menandatangani ikrar menyokong pilihan raya bersih dan adil, namun dua lagi calon iaitu Mohd Nazari Mukhtar dan Tan Sri Isa Samad menolak perkara itu.

Sementara itu, Pemangku Pengerusi Bersih 2.0, Shahrul Aman Mohd Saari, berkata Bersih 2.0 sememangnya tidak bersetuju dengan budaya sekiranya terdapat calon yang menggunakan jentera kerajaan.

Menurutnya, hal itu jelas, diharap agensi kerajaan dan juga institusi mengambil cakna kepada fakta dan elakkan daripada melibatkan calon dalam program atau majlis yang menampakkan ketidakadilan.


“Dalam PRK Sungai Kandis sebelum ini juga kita ada buat teguran dalam penganjuran satu pesta. Kami sedar itu mungkin budaya yang sebati daripada kerajaan lepas, harap perkara ini akan ditolak dan dididik semula.

“Bagi kesalahan ini, kita masih dalam proses mengumpul maklumat dalam kes yang dilaporkan.

Laporan ini tidak akan ditutup dan ia akan serah kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk tindakan,” katanya.