KUALA LUMPUR: Malaysia sekali lagi menzahirkan penghargaan kepada kerajaan Amerika Syarikat (AS) atas sumbangan satu juta dos vaksin COVID-19  Pfizer-BioNTech yang dijadual tiba pada Isnin.

Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata sumbangan tersebut akan membantu meningkatkan proses vaksinasi di negara ini.

Selain itu ia juga disifatkan sebagai satu perkembangan bermakna terhadap Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) yang sedang dilaksanakan.

"Bagi pihak kerajaan Malaysia, saya sekali lagi ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada rakan sejawat saya, Antony Blinken dan kerajaan AS atas sumbangan vaksin COVID-19 ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Selain vaksin, Hishammuddin menambah AS melalui kedutaannya di Kuala Lumpur turut menghulurkan pelbagai bentuk bantuan dan sumbangan kepada Malaysia sejak pandemik itu melanda tahun lalu.

Ia termasuklah kelengkapan perubatan, pakaian pelindung diri (PPE), serta alatan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) sebanyak AS$250,000 (RM1.04 juta).

Malaysia katanya, amat menghargai sokongan AS setakat ini dan berharap hubungan yang erat serta mesra antara kedua-dua negara akan terus diperkukuhkan demi manfaat bersama.

BACA: Vaksin COVID-19: Sejuta dos Pfizer-BioNTech tiba di Malaysia esok

Dalam perkembangan sama, Hishammuddin berkata, Malaysia turut menyambut baik pengumuman Presiden AS, Joe Biden mengenai sokongan untuk mengetepikan secara sementara perlindungan Harta Intelek (IP) bagi vaksin COVID-19.

"Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi ucapannya di Persidangan Antarabangsa Nikkei pada Mei lalu, turut mengumumkan sokongan Malaysia untuk mengetepikan IP bagi vaksin COVID-19.

"Dalam usaha memastikan akses global yang adil terhadap vaksin COVID-19, Malaysia sedia menjalinkan kerjasama menyeluruh dengan AS dalam penyelidikan, pengembangan, serta pengedaran vaksin," katanya lagi.

BACA: Satu juta vaksin AZ sumbangan Jepun selamat mendarat di KLIA

Selain sumbangan vaksin daripada kerajaan AS, Malaysia turut menerima satu juta dos vaksin AstraZeneca yang disumbangkan oleh kerajaan Jepun pada Khamis lalu.