KUALA LUMPUR: Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan Awam, Perpaduan dan Pembangunan Wanita dan Keluarga Selangor, Dr Siti Mariah Mahmud menegaskan, tidak timbul isu Kerajaan Negeri Selangor tidak mendapatkan kebenaran kerajaan pusat berhubung cadangan pembelian vaksin COVID-19.  

Sebaliknya kata beliau, apa yang lebih penting untuk mendapatkan vaksin ialah ia perlu mendapat kelulusan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

"Dari awal lagi kita tahu untuk mendapatkan vaksin, dia kena dapat kelulusan NPRA. Itu yang paling penting. Hanya ada tiga vaksin yang diluluskan iaitu Pfizer-Biontech,  Sinovac dan AstraZeneca, semua ini juga adalah yang dibekalkan kerajaan kepada rakyat.

"Jadi tidak timbul kita perlu dapat kebenaran. Setelah mereka menunaikan perjanjian mereka dengan kerajaan pusat, bekalan apa yang telah ditempah, barulah mereka dapat melayan kita di peringkat negeri ini," katanya dalam satu sidang media yang turut disiarkan melalui Facebook Live pada Rabu.

Kerajaan Negeri Selangor katanya, menumpukan kepada syarikat-syarikat industri dan kilang yang dilihat mempunyai keperluan mendesak untuk mendapatkan vaksin COVID-19 untuk pekerja mereka.

Dr Siti Mariah berkata, pembelian vaksin berkenaan akan diberikan kepada kumpulan warga emas di rumah orang tua dan mereka yang benar-benar memerlukan pada ketika ini.

Ketika ini katanya, terdapat lebih sejuta pekerja dalam sektor berkenaan yang berisiko berhadapan dengan jangkitan COVID-19 dan majikan sedia membeli vaksin melalui Kerajaan Negeri Selangor.

"Kita tahu pihak majikan sanggup membeli vaksin dan kerana mereka nak cepat kerana mereka yang paling belakang menerimanya dan mungkin akibat jangkitan ini, kilang mereka dibuka dan ditutup. Setiap kali kilang mereka tutup, maka kerugian banyak kepada mereka dan rakyat.

"Satu kumpulan lagi ialah rakyat dan warga emas di rumah orang tua. Kita juga ada kumpulan pelarian, dan sebagainya. Kita nak capai 80 peratus untuk komuniti imuniti berkelompok," tambahnya lagi.

Selain itu, Kerajaan Selangor juga akan memberikan vaksin kepada golongan B40 dan barisan hadapan di negeri-negeri yang masih belum divaksin.

Syarikat Selgate Corporation Sdn Bhd telah diamanahkan untuk urus niaga pembelian vaksin, dan separuh daripada kos akan ditanggung Kerajaan Negeri Selangor.

Sementara itu, Dr Siti Mariah juga berharap kerajaan pusat dapat melihat semula kadar peratusan pemberian vaksin di Selangor yang dilihat lebih rendah berbanding dengan negeri-negeri lain.

Ia berikutan katanya, dengan situasi COVID-19 di Selangor, kerajaan pusat sepatutnya memberi tumpuan kepada negeri berkenaan.

"207,000 Negeri Selangor divaksin atau 3.3 peratus divaksin, lebih rendah dari Kuala Lumpur, Labuan, Melaka, dan sebagainya.

"Kita tahu yang duduk di Lembah Klang adalah mereka  dari luar yang balik ke negeri mereka dan kembali semula ke Selangor. Jadi saya harap kerajaan ber perhatian kepada fakta ini bahawa kita kena tumpu vaksin di Selangor, dan Kuala Lumpur juga dan ini tidak berlaku," ujarnya.