PETALING JAYA: Sindiket curi barang berjenama seperti pakaian menggunakan beg khas berjaya dipatahkan susulan penahanan 12 individu termasuk 11 warga asing dalam serbuan di dua hotel bajet di Kuala Lumpur pada 3 dan 4 Oktober lepas.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid berkata, sindiket curi itu menggunakan beg khas yang dibawa dari negara asal mereka untuk menghalang bunyi penggera di kedai pakaian daripada berbunyi.

"Barangan yang dicuri akan dihantar ke negara asal menggunakan perkhidmatan kurier untuk dijual dan sindiket ini bergerak secara berkumpulan untuk mencuri pada waktu kedai beroperasi serta akan berpindah dari satu hotel ke hotel lain bagi menutup kegiatan mereka," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya di sini hari ini.

Mohamad Fakhrudin berkata, siasatan mendapati sindiket itu berjaya menghantar 210 kilogram (kg) bungkusan mengandungi baju ke negara asal mereka pada tahun ini menggunakan perkhidmatan kurier.

Katanya, semakan mendapati 11 warga asing terdiri daripada tiga lelaki dan lapan wanita berusia 26 hingga 47 tahun itu sudah tiga kali masuk ke negara ini sebagai pelancong.

Menurutnya, turut ditahan seorang lelaki warga tempatan berusia 51 tahun yang berperanan sebagai pemandu dan akan membawa ahli sindiket ini ke lokasi aktiviti jenayah dilakukan.

Katanya, siasatan mendapati sindiket ini aktif mencuri pakaian di 17 pasar raya sekitar Lembah Klang sejak Mac tahun ini dan pihaknya berjaya menyelesaikan tujuh kes curi di Petaling Jaya hasil tangkapan ahli sindiket terbabit.

"Semua individu ditahan reman sehingga 22 Okt ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan kerana kesalahan mencuri dalam bangunan," katanya.

Sementara itu, dalam kes berasingan dua lelaki berusia 24 dan 43 tahun ditahan kerana disyaki mencuri kabel sebuah syarikat telekomunikasi di Kelana Jaya dekat sini pada Isnin lepas.

Mohamad Fakhrudin berkata kedua-dua suspek menyamar sebagai kontraktor dan melakukan aktiviti jenayah itu pada waktu malam dan awal pagi.

"Semakan mendapati seorang daripada lelaki yang ditahan mempunyai empat rekod jenayah lampau dan kedua-dua mereka direman sehingga esok untuk siasatan lanjut," katanya.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan, Seksyen431A Kanun Keseksaan dan Seksyen 25(1)(n) Akta Pendaftaran Negara.

-- BERNAMA