BUTTERWORTH: Tiga lelaki ditahan polis kerana disyaki terlibat dalam aktiviti memproses air ketum dalam serbuan di sebuah premis di Kampung Manggis, Butterworth.

Dalam serbuan jam 9 malam Khamis, tiga lelaki berusia 28 hingga 47 tahun diberkas bersama 654 bungkusan air ketum yang belum sempat dijual.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor berkata, sebanyak enam tong berwarna jingga berisi 654 bungkus plastik lutsinar berikat getah disyaki air ketum berjaya dirampas.

Turut dirampas bungkusan plastik hitam (besar) yang mengandungi daun ketum seberat kira-kira 15 kilogram turut dirampas dengan nilai keseluruhan rampasan adalah RM1,785.

"Semasa serbuan, anggota kita menemui peralatan memasak air ketum seperti periuk, dapur dan tong gas dan ia turut dirampas untuk siasatan lanjut," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Noorzainy berkata, ujian saringan air kencing mendapati dua suspek positif dadah jenis morfin, manakala seorang lagi positif methamphetamine.

Pemeriksaan lanjut juga mendapati semua suspek mempunyai rekod  jenayah lampau berkaitan dadah.

Noorzainy berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 30(3) Akta Racun 1952 dan Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.