SUBANG JAYA: Inisiatif Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) menubuhkan kumpulan yang menjadi sistem sokongan antara faktor kejayaan pengekalan kepulihan klien yang mengikuti program rawatan dan pemulihan di agensi itu.

Ketua Pengarah AADK Tuan Sutekno Ahmad Belon berkata, kumpulan sokongan tersebut terdiri daripada Ahli Jawatankuasa Pemulihan Dadah Daerah (JKPD), Ahli Lembaga Pelawat (ALP), Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) dan Mentor Kepulihan AADK dari seluruh negara.

Katanya, fungsi dan peranan kumpulan itu amat penting dalam memenuhi keperluan kepulihan seseorang individu dalam proses pemulihan.

“Kita sedia maklum, apabila kita ingin melakukan usaha-usaha memulihkan dan mengekalkan kepulihan kepada mereka, kita perlu menyediakan empat Modal Kepulihan, seperti Modal Insan, Modal Sosial, Modal Ekonomi dan Modal Budaya atau Agama, kepada setiap klien kita.  

“Justeru, segala usaha yang diberikan kepada klien adalah Modal Sosial yang merupakan salah satu komponen penting dalam Model i-Pulih AADK.

“Maka atas dasar itulah, entiti-entiti seperti JKPD, ALP, PRS dan Mentor Kepulihan AADK diperkukuhkan dari semasa ke semasa dan menjadi Rakan Pintar paling akrab AADK, ibarat aur dengan tebing.

"Tidak lengkap usaha-usaha kepulihan tanpa komitmen dan sokongan ini,” katanya ketika berucap merasmikan program Hari Apresiasi Kepulihan Peringkat Kebangsaan 2022 di sini semalam.

Mengulas lanjut, Tuan Sutekno berkata, program yang bertemakan ‘Kebersamaan Pemangkin Pengekalan Kepulihan’ berkenaan adalah satu platform AADK bagi mengiktiraf dan menghargai jasa, pengorbanan, masa, tenaga dan wang ringgit yang dicurahkan dalam membantu dan menyokong usaha-usaha AADK merawat pulih klien.

“Saya difahamkan, seramai 315 terdiri daripada JKPD, ALP, PRS dan Mentor Kepulihan AADK hadir pada malam ini.

“Ini jelas menunjukkan lambang kebersamaan, sokongan, komitmen dan kesepakatan dalam merealisasikan aspirasi bahawa kepulihan adalah tidak mustahil untuk dicapai,” ujarnya.

Tambah Tuan Sutekno, program dua hari itu menyediakan pelbagai pengisian menarik dan berinformasi selain berkongsi amalan terbaik dalam usaha memperkasa komuniti bagi pengekalan kepulihan klien.