RANAU: Tagal, sistem konservasi hidupan akuatik sungai diwarisi bergenerasi lamanya penduduk negeri ini bukan sahaja berkesan dalam pemuliharaan alam sekitar, malah mewujudkan simbiosis dengan menyediakan bekalan makanan mampan buat penduduk.

Perkataan tagal bermaksud 'jangan' dalam bahasa Kadazandusun. Melalui amalan sistem tagal atau bombon, aktiviti menangkap ikan di sungai dikawal mengikut tiga zon oleh penduduk kampung iaitu zon merah larangan menangkap ikan, zon hijau tangkapan ikan sekali dalam tempoh tertentu dan zon kuning bebas menangkap ikan bagi memastikan ikan tidak pupus.

Yang menarik, pengurusan tagal Sungai Moroli di Kampung Luanti terletak 125 kilometer dari Kota Kinabalu, menghala ke Timur dengan perjalanan sekitar 2 jam 30 minit serta berhampiran kaki Gunung Kinabalu, bukan sahaja mengorak langkah dalam pemuliharaan ekosistem sungai dan bekalan makanan mampan, malah kini menjadi tarikan pelancong.

Pengerusi Tagal Sungai Moroli Noorhayati Asri berkata sejak ditubuhkan pada 2004 dan diasaskan Allahyarham suaminya Jeffrin Majangki, 56, yang juga pengerusi pertama, sistem tagal tercetus hasil ilham daripada kempen 'Cintai Sungai Kita'.

Noorhayati, 51, berkata pada asalnya sistem tagal itu diwujudkan bukan sahaja bagi memulihara sungai dan memastikan ekosistem sungai sentiasa terjaga, malah menjadi sumber makanan untuk penduduk dan selari dengan peredaran masa, kaedah pemuliharaan sungai itu menarik kedatangan pelancong.

Katanya melalui sistem tagal yang diamalkan, Sungai Moroli kini amat dikenali sebagai tempat spa ikan atau mengurut dengan kumpulan ikan kelah yang jinak berkerumun dan berenang-renang sekitar kaki pengunjung.

"Ada ikan di sini dipanggil ikan Buntol dipercayai membantu merawat penyakit psoriasis iaitu sejenis penyakit kulit dengan menggigit-gigit kulit kaki yang mengalami masalah berkenaan," katanya sambil berharap sistem tagal itu dapat terus berkembang bagi pemuliharaan alam sekitar.

Noorhayati berkata lebih 100 pelancong sebulan berkunjung ke kawasan itu yang juga merupakan pusat tagal pertama membiak ikan sungai, selain menghasilkan produk ekopelancongan yang telah menjadi inspirasi kepada pengendali tagal lain di Sabah.

"Sungai kita sentiasa dijaga dengan baik agar bersih dan memastikan hidupan sungai sentiasa selamat dan tidak tercemar, selain melarang orang ramai memancing, merosakkan tumbuhan atau membawa balik sebarang bantuan sungai berkenaan," katanya.

Katanya kawasan pelancongan itu juga menyediakan beberapa rumah rehat untuk pengunjung selain gerai jualan makanan dan minuman, dengan yuran kemasukan RM10 untuk pelancong asing, RM5 pelancong tempatan dan RM2 untuk kanak-kanak.

Aireen Anastasia Jacob, 52, seorang guru dari Sandakan berkata menikmati spa ikan di Sungai Moroli sudah menjadi persinggahan wajib untuk keluarganya dalam perjalanan menuju ke Kota Kinabalu untuk berehat dan sebelum meneruskan perjalanan.

"Ada juga ambil bilik satu malam tidur di sini untuk tenangkan fikiran, selain kita mahu tunjuk anak-anak kita tentang ikan sugai. Ikan jinak di sini, anak-anak boleh pegang dan main jadi memang seronok bila singgah sini," katanya.

Albert Kerk, 41, seorang tukang masak dari Macau terpesona dengan keunikan sistem tagal di Sungai Moroli dan bagaimana ia dapat mengekalkan kehidupan bukan sahaja haiwan akuatik tetapi membantu manusia melalui sistem simbiosis yang benar-benar berkesan.

"Saya temui tempat ini dalam Facebook dan saya sangat ingin tahu malah sebagai cef bangsa Cina, ikan air tawar merupakan bahan yang sangat penting dalam masakan kami. Kami amat menggemari ikan ini terutamanya Mahseer (ikan Kelah) di sini. Untuk melihat bagaimana ikan ini diusahakan dan dijaga oleh generasi masyarakat benar-benar menarik," katanya.

Kerk berkata selain pemuliharaan dan pelancongan, sistem tagal Sungai Moroli memainkan peranan penting dalam mendidik orang ramai terutama generasi muda tentang ikan air tawar di samping memupuk sikap cinta terhadap alam semula jadi.

-- BERNAMA