PUTRAJAYA: Sistem visa pekerja mahir asing bersepadu menerusi pendekatan ‘single window’ dijadual dilaksanakan mulai 15 Jun ini.

Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata, proses permohonan pas penggajian bagi ekspatriat melalui sistem Xpats Gateway akan dijalankan secara berfasa, dan mampu memendekkan proses permohonan dari 87 hari kepada tempoh lima hari bekerja.

Jelas beliau, proses tersebut juga dijangka mengurangkan karenah birokrasi, sekali gus mencerminkan komitmen kerajaan dalam  usaha menarik pelabur-pelabur asing.

“Fasa 1 akan melibatkan sebahagian besar agensi-agensi dan pihak swasta hanya perlu pergi kepada sistem Xpats Gateway yang dioperasikan oleh pihak TalentCorp.

“Manakala, Fasa 2 melibatkan agensi pelulus dan agensi kawal selia seperti Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia dan Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) yang sudah ada sistem sedia ada. (Tetapi) pasukan di TalentCorp sedang berusaha mengintergariskan melalui Application Programme Interface (API) akan sedia digunapakai selewat-lewatnya pada 15 Ogos depan,” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah), di sini pada Rabu.

Rafizi yang juga Pengerusi Bersama Pemudah berkata, semua pihak berkepentingan terutamanya agensi pelulus dan kawal selia yang terlibat secara langsung dalam pengurusan ekspatriat dikehendaki memperkemaskan tadbir urus dan proses kelulusan permohonan pas penggajian.

“Kita yakin ini isyarat penting untuk ekonomi dan pelabur asing yang menunjukkan kerajaan serius bekerjasama dengan pihak swasta bagi mengalakkan pelaburan dan mewujudkan peluang pekerjaan di negara ini,” ujarnya.

Rafizi turut berkata, Pemudah juga bersetuju berhubung penstrukturan semula kontrak dalam industri pembersihan dan pencucian.

Jelas beliau, kaedah kontrak akan bertukar daripada berdasarkan bilangan pekerja kepada kontrak berdasarkan prestasi.

“Dengan pelaksanaan kontrak berdasarkan prestasi, kontraktor harus mematuhi kriteria tertentu, yang merangkumi pelan peningkatan produktiviti, inovasi, dan teknologi, di samping kriteria operasi, harga, kualiti, dan rekod kerja. 

“Pelaksanaan ini mampu mengubah industri pembersihan dan pencucian daripada industri yang intensif buruh dan berkemahiran rendah kepada industri yang berkemahiran tinggi dan berasaskan teknologi.

“Ini juga akan memberi impak kepada struktur ekonomi dengan memajukan industri ke rantaian nilai yang lebih tinggi, di samping menarik pekerja tempatan kembali ke sektor ini,” katanya.

Kerajaan akan melaksanakan projek rintis dengan kaedah baharu di tempat yang berimpak besar, sebelum melaksanakannya di seluruh negara, tambahnya.