GEORGE TOWN: Padah mengendalikan perkhidmatan ujian saringan COVID-19 secara haram, sebuah pusat kecantikan di Batu Uban, di sini diserbu Unit Kawalan Amalan Perubatan Swasta (CKAPS).

Premis itu kemudian diarah tutup serta-merta selepas serbuan jam 11 pagi Isnin.

Ketua Penolong Pengarah Kesihatan CKAPS Pulau Pinang, Dr Mohamed Iqbal Hamzah berkata, serbuan dibuat selepas pihaknya menerima aduan daripada Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP).

Hasil siasatan awal pihaknya mendapati pemilik pusat kecantikan itu menyediakan perkhidmatan saringan COVID-19 tanpa pengendalian pihak bertauliah.

Dr Mohamed Iqbal berkata, pemeriksan mendapati premis itu baru memulakan operasinya sejak dua hari lepas dan difahamkan lebih 100 pelanggan sudah melakukan ujian saringan di lokasi berkenaan.

"Semasa serbuan dilakukan, kita mendapati  pekerja pusat kecantikan itu yang melakukan ujian saringan kepada pelanggan tanpa kehadiran doktor mahupun jururawat.

"Kita tidak menolak kemungkinan faktor harga rendah iaitu sekitar RM50  bagi setiap ujian saringan COVID-19 menyebabkan premis tersebut menjadi pilihan ramai pelanggan,” katanya di sini, pada Isnin.

Beliau berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan lanjut mengenai kegiatan pemilik spa berkenaan yang sepatutnya tidak mendapat kebenaran beroperasi ketika ini.

Dalam pada itu, Dr Mohamed Iqbal menasihatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati ketika mendapatkan perkhidmatan ujian saringan COVID-19 yang lebih murah berbanding klinik kerana dibimbangi dikendalikan pihak tidak bertauliah.