Pihak berkuasa serta jabatan dan agensi berkaitan digesa memastikan bekalan keperluan mangsa banjir sentiasa mencukupi di Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah, ia bagi memastikan mangsa banjir yang ditempatkan di PPS mendapat keperluan yang secukupnya.

“Berikutan keadaan cuaca tidak menentu, saya mahu pihak berkuasa serta semua agensi terlibat sentiasa memastikan barangan keperluan mangsa-mangsa banjir sentiasa mencukupi di PPS.

“Pada masa sama, kepada semua pegawai dan anggota agensi penguatkuasaan yang terlibat dalam operasi banjir sentiasa berhati-hati sewaktu menjalankan tugas anda,” titah baginda.


Baginda bertitah demikian ketika berangkat ke daerah Batu Pahat bagi menziarah dan menyantuni mangsa banjir di beberapa PPS, hari ini.

Tuanku Sultan Ibrahim berangkat dari Johor Bahru kira-kira jam 9.30 pagi menaiki kenderaan pacuan empat roda dan terus ke persinggahan pertama di PPS Sekolah Agama Taman Sri Kota, Yong Peng yang menempatkan 380 mangsa.

Baginda kemudian ke PPS SMK Dato’ Seth yang menempatkan 357 mangsa, PPS Dewan Orang Ramai Parit Yaani (431 mangsa) dan Dewan Orang Ramai Sri Medan (236 mangsa).

Pada lawatan itu, Sultan Ibrahim turut meluangkan masa beramah mesra dan memberikan kata-kata semangat serta meninjau persekitaran PPS.

Baginda Tuanku Sultan turut mengurniakan sumbangan kepada mangsa banjir menerusi Yayasan Sultan Ibrahim Johor (YSIJ) dengan kerjasama Malaysia Retail Chain Association (MRCA).

Sehingga jam 12 tengah hari tadi, Batu Pahat mencatatkan sejumlah 23,370 mangsa banjir daripada 6,602 keluarga yang ditempatkan di 78 PPS.