Syarikat Bumiputera digesa memanfaatkan platform e-dagang untuk lebih maju dan berdaya saing dengan komuniti perniagaan dunia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib yang juga Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata melalui platform berkenaan, usahawan Bumiputera di negara ini boleh memasarkan segala produk yang dihasilkan untuk pasaran antarabangsa.

Beliau berkata perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Bumiputera haruslah "leapfrog" atau melangkau dengan lebih deras dan maju ke hadapan melalui platform tersebut yang mana Malaysia telah menjadi negara yang pertama di luar China untuk memperkenalkan Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ).

"Melalui DFTZ, kita hendak menjual barangan tempatan melalui e-platform ke dunia luar," katanya dalam ucapan menangguhkan Perhimpunan Agung UMNO 2017 di sini pada Sabtu.

Beliau berkata setakat ini kira-kira 2,000 PKS telah menyertai DFTZ itu.

Najib yang juga Menteri Kewangan pada 22 Mac lepas mengumumkan DFTZ sebagai hab baharu ekonomi digital, yang terdiri daripada tiga komponen menggabungkan zon fizikal dan zon maya.

Zon fizikal terdiri daripada Hab ePenunaian dan Hab Perkhidmatan Satelit, manakala zon maya terdiri daripada Platform e-Perkhidmatan.

-- BERNAMA