BAYAN BARU: Tidak mahu pentingkan diri dengan menolak untuk divaksinasi sehingga boleh mengancam kesihatan ahli keluarga dan orang di sekelilingnya.

Demikian alasan warga emas dari Sungai Bakap, Pulau Pinang ini yang sanggup menggunakan perkhidmatan Grab untuk tiba di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) mega di Setia Spice Arena, Bayan Baru  pagi tadi bagi menerima dos pertama suntikan vaksin Covid-19.

Menurut Ganeson Peeriathamby, 62, walaupun jauh dari rumahnya di Taman Valdor Permai, Sungai Bakap, namun dia tidak ada masalah untuk menghadirkan diri ke PPV itu semata-mata untuk mendapatkan suntikan vaksin tersebut.

Ganeson berkata, dia tidak mahu mementingkan diri dengan memberi pelbagai alasan untuk mengelak diri daripada divaksinasi sehingga boleh membahayakan orang di sekelilingnya selain menyedari kepentingan vaksin buat warga emas sepertinya.

"Saya rasa mencegah lebih baik daripada megubati. Saya tidak mahu orang lain dijangkiti kerana saya mementingkan diri sendiri (tidak ambil vaksin). 

"Kalau ada sesuatu terjadi pada saya seorang, saya boleh menghadapinya, tapi jangan terjadi pada keluarga, saudara dan teman-teman (gara-gara saya tidak ambil vaksin)," ujar Ganeson.

Malah katanya, dorongan daripada rakan-rakan yang telah menerima suntikan vaksin menguatkan lagi semangatnya untuk mendapat suntikan vaksin COVID-19 setelah tiba gilirannya hari ini.

Ganeson berkata, dia sendiri mendaftar untuk menerima vaksin melalui aplikasi MySejahtera tiga minggu lalu dan sangat teruja apabila tiba gilirannya hari ini.

Jelas warga emas itu, dia juga bersyukur apabila pemandu Grab sanggup menghantar dan menunggunya sehingga selesai menerima suntikan vaksin sebelum menghantarnya pulang ke rumah.

DATA DAN MAKLUMAT TERKINI ADA DI SINI

 Hameh (kiri) dan Majemin antara warga emas yang tidak melepaskan peluang menerima vaksin di Pulau Pinang hari ini. - Astro AWANI


Sementara itu, bagi bekas guru, Majemin Shafie, demi kebaikan, dia mendaftar sebagai penerima vaksin beberapa minggu lalu walaupun terselit perasaan takut.

Warga emas berusia 65 tahun itu berkata, disebabkan tidak mempunyai ahli keluarga lain untuk membantu menghantarnya ke PPV,  dia telah bersedia lebih awal dengan menempah perkhidmatan Grab untuk membawanya ke sana.

Dia yang tinggal di Jalan Kelawai, Pulau Tikus berkata, rakan-rakan yang  banyak memberinya dorongan dan semangat untuk mendaftar sebagai penerima vaksin.

"Mai (datang) dengan Grab. Sikit-sikit tu ada rasa takut tapi dah lega. Mula-mula ingatkan sakit, tapi OKlah... tak sakit.

"Ambil ni sebab (percaya) kebaikan vaksin.. mak cik ikut sajalah. Rakan-rakan sekolah dan maktab yang beri galakan (untuk datang)," ujar Majemin.

Bagi seorang lagi penerima vaksin, Hameh Etam, tiada apa yang perlu ditakuti tentang perkara itu.

"Ini untuk cegah penyakit.. tak sakit pun.. sikit ja. Ada kawan-kawan yang sudah cucuk kata bagus, untuk cegah penyakit ni," katanya.

Sementara itu, Ketua Penyelaras PPV mega Setia Spice Arena memaklumkan warga emas berkenaan antara 3,000 penerima vaksin di PPV berkenaan hari ini.