KUALA LUMPUR: Cadangan yang dikemukakan Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Hussein bagi membawa negara keluar dari beban pandemik COVID-19 dilihat baik untuk digunakan dalam Pelan Pemulihan Negara.

Bagaimanapun, menurut Pakar Kesihatan Awam Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Dr Malina Osman, tiada keperluan ketika ini untuk mengadakan ujian saringan besar-besaran.

"Saringan besar-besaran bukan tidak sesuai, tetapi dalam konteks kita untuk mempercepatkan vaksinasi, saya lebih menjurus kepada saringan secara bersasar, daripada secara meluas.

"Kita mohon sebelum ini untuk harga saringan diturunkan, tetapi pada pandangan saya, ia kekal.

"Sebab, peruntukan itu perlu disalurkan untuk merawat mereka yang dijangkiti, yang dalam unit rawatan rapi (ICU), pembelian vaksin, proses vaksinasi dan aktiviti di lapangan untuk pengesanan kontak.

"Jadi, bagi saya, ia perlu disalurkan dengan lebih bijak dalam konteks kita menjalankan aktiviti saringan," katanya.

Malina juga berpandangan, adalah lebih baik mereka yang disaring dan disahkan negatif, diberikan vaksin dengan segera.

"Berapa kali kita hendak buat aktiviti saringan? Sebab itu, sebelum ini saya cadangkan, kalau boleh, disaring, negatif, terus divaksin.

"Tak perlu lagi individu itu terdedah kepada jangkitan, kemudian disaring lagi dan lagi. Keadaan itu tidak berkesudahan," katanya ketika dihubungi Awani Pagi hari ini.

Malina juga menyokong cadangan Hishammuddin yang mahu prosedur operasi standard (SOP) perintah kawalan pergerakan (PKP) supaya lebih konsisten.

"Sangat penting, jangan ubah-ubah SOP sebab ia bukan sahaja mengelirukan ramai dalam kalangan masyarakat tetapi juga menimbulkan ketidakpuasan hati sesetengah pihak.

"Hingga kadang-kadang, pelaksanaan itu dilihat tidak adil dan ramai yang kurang motivasi untuk melaksanakan sebaik-baiknya," tambahnya.




 
BACA: COVID-19: Tiga cadangan Hishammuddin bawa negara keluar dari beban pandemik

Semalam, Hishammuddin membuat tiga cadangan yang perlu diberi keutamaan untuk Malaysia keluar daripada paradoks wabak virus itu.

Ia termasuk menjalankan ujian saringan COVID-19 besar-besaran dan menangani isu perubahan SOP yang tidak perlu.