Taman Tema Bukit Merah Laketown Resort (BMLR) dibuka semula hari ini setelah ditutup sejak 28 Sept lalu berikutan kes jangkitan gastroentritis akut (AGE) dan Rotavirus.

Pengurus Besar BMLR Kamal Hussein berkata pihaknya telah melakukan pelbagai kerja pembersihan, penambahbaikan paip dan sistem penapisan di semua kolam sepanjang penutupan operasi.

Katanya semua kolam di taman tema resort itu telah diganti dengan air baharu dan pihak pengurusan turut menambah baik sistem penapisan serta penyelaras pam.

"Selain itu, kami juga sentiasa melaksanakan penyelenggaraan berkala seperti proses pengklorinan air iaitu empat kali sehari dan merekodkan bacaan tahap klorin," katanya ketika dihubungi di sini.

Katanya sepanjang penutupan operasi dan siasatan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Perak, pihak BMLR telah memberi kerjasama penuh kepada Kementerian Kesihatan dan mengikut semua arahan ditetapkan.

"Sampel air telah diambil di tujuh lokasi dalam taman tema air bagi memastikan taman itu selamat dikunjungi dan bebas daripada wabak," katanya.

Kamal berkata pembukaan semula operasi taman tema itu turut disertakan dengan tarikan baharu kepada pengunjung iaitu Gelembung Besar Gergasi.

Selain itu turut ditawarkan promosi tiket mulai hari ini hingga 3 Nov ini iaitu pada harga RM18 berbanding RM38 untuk dewasa dan RM22 bagi kanak-kanak sebelum ini.

Sebanyak 70 kes AGE dilaporkan di Kedah, Pulau Pinang dan Perak dengan 54 daripadanya positif Rotavirus selepas penghidapnya dikesan mengunjungi taman tema itu pada 24 Sept lepas. -- BERNAMA