TAHUN 2023 menjadi tahun yang mencabar buat lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dalam memilih bidang pengajian yang difikirkan terbaik dan relevan untuk membina kerjaya pada masa hadapan.

Ini memandangkan dunia sekarang sedang dalam peralihan ke era teknologi yang lebih maju, melibatkan kecerdasan buatan (AI), pembelajaran mesin dan data raya.

Bagi membantu lepasan STPM membuat pertimbangan mengenai bidang pengajian di peringkat ijazah kelak, kami tanyakan kepada AI mengenai beberapa bidang pengajian yang boleh dianggap terbaik, bertepatan dengan suasana kerjaya pada masa akan datang.

Apa Kata AI?

Terdapat beberapa program pengajian yang boleh dipertimbangkan lepasan STPM pada tahun 2023. Berikut adalah beberapa kursus pengajian terbaik di universiti pada tahun 2023:

● Sains Aktuari
● Kejuruteraan Komputer
● Sains Komputer
● Kejuruteraan Perisian

Program pengajian ini dianggap sebagai program terbaik pada tahun 2023 kerana peluang pekerjaan yang luas dan kepelbagaian kemahiran dapat dikembangkan pelajar. Para pelajar dalam bidang ini juga dilatih dalam bidang statistik, matematik dan teknik ekonomi.

Sementara itu, menurut Forbes, program pengajian yang memberikan gaji tertinggi pada tahun 2023 adalah:
Pada masa sama, terdapat banyak program pengajian yang boleh dipertimbangkan jika anda bukan pelajar sains. Beberapa program pengajian terbaik di universiti pada tahun 2023 termasuk:

● Kajian Liberal
● Psikologi
● Pendidikan
● Seni Persembahan
● Ekonomi

Program pengajian ini menawarkan pengajian yang luas yang dapat diterapkan dalam pelbagai kerjaya. Pengajian dalam bidang kajian liberal melibatkan subjek seperti kemanusiaan, sains sosial, dan lain-lain. Kerjaya popular untuk pelajar kajian liberal termasuk pendidikan, kerja sosial dan perkhidmatan awam.


* Artikel ini ditulis menggunakan bantuan aplikasi Bing dan ChatGPT, berdasarkan rujukan sumber-sumber sahih