SELAIN harimau dan singa yang disukai ramai, tarsier sejenis monyet kini menjadi tarikan pengunjung ke Zoo Taiping dan Safari Malam.

Uniknya haiwan bersaiz kecil ini, hanya boleh dilihat semasa sesi Safari Malam kerana sifatnya memang haiwan malam.

Tarsier, terdapat 13 spesies primat ini yang melompat pada dahan-dahan pokok dan boleh dijumpai di beberapa negara di Asia Tenggara termasuk Filipina.

Rupanya antara monyet dengan lemur dan berukuran hanya kira-kira 9–16 cm (3.5–6 inci) panjang, tidak termasuk ekor kira-kira dua kali panjangnya dan ia turut dijadikan satu watak dalam filem animasi The Pets United.

Presiden Majlis Perbandaran Taiping, Khairul Amir Mohamad Zubir berkata, Zoo Taiping adalah satu-satunya zoo di negara ini yang mempunyai spesies primat ini.

"Sepasang tarsier ini diperoleh daripada program pertukaran," jelasnya pada sidang media memperkenalkan beberapa penambahan baharu kepada zoo itu, baru-baru ini..

MPT menjangkakan lebih 90,000 pengunjung ke Zoo Taiping dan Safari Malam setiap bulan, yang menyediakan pelbagai tarikan baharu.

Pintu masuk ke Zoo Taiping & Safari Malam

Khairul Amir berkata, dengan larangan perjalanan rentas negeri ditarik balik sejak Oktober tahun lepas dan pelonggaran prosedur operasi standard COVID-19, lebih ramai pengunjung dijangka mengunjungi zoo itu.

“Sebelum wabak, kami dapat menarik sehingga 780,000 pengunjung setiap tahun.

‘’Bagaimanapun, semasa Perintah Kawalan Pergerakan, penjualan tiket menurun,” katanya.

“Dari 2020 hingga 2021, terdapat peningkatan pengunjung daripada 24.9% kepada 28.3%.

"Kami menjangkakan lebih ramai pengunjung, terutamanya dengan beberapa tambahan baharu pada kandang kami," katanya.

Haiwan baharu yang lain ialah nyala, kuda belang, eland dan impala, yang dipamerkan di bahagian Savannah Afrika.

Pihak zoo juga telah mengalu-alukan anak gajah betina baharu, menambah kepada kumpulan 11 gajah semasa.

Anak lembu itu dilahirkan pada 1 Jan dan beratnya hampir 80kg.

Pada 2021, zoo itu menjadi rumah kepada beberapa bayi haiwan lain, termasuk landak Malaya dan anak burung pelbagai spesies.

Mengenai kerja naik taraf di zoo tahun lepas, Khairul Amir berkata kerja yang dilakukan termasuk membaiki bumbung astaka itu dengan kos RM800,000, yang diperuntukkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

“Kementerian Tenaga dan Sumber Asli bersama Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) juga memperuntukkan RM1.81 juta untuk beberapa naik taraf, termasuk sangkar harimau bintang, beruang, singa dan burung enggang.

“Kami menerima sumbangan makanan sejuk beku daripada pelbagai agensi termasuk 12 tan daging sejuk beku bernilai RM144,000 daripada Perhilitan, manakala Kementerian Pertanian dan Industri Makanan menyumbang dua tan daging sejuk beku.

“Beberapa syarikat lain menyumbang kepada program anak angkat kami, dengan sumbangan berjumlah RM52,000,” katanya.

Khairul Amir menambah bahawa zoo akan terus memberi tumpuan kepada usaha pembiakan dan pemuliharaannya. – DagangNews.com