KUALA TERENGGANU:Musim tengkujuh tidak merencatkan aktiviti pelancongan di Terengganu, sebaliknya program berkaitan komuniti giat dijalankan hingga berjaya menarik perhatian ramai.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Digital Negeri, Ariffin Deraman berkata antara aktiviti yang mendapat tarikan ialah program menyusuri jejak sejarah di beberapa lokasi dengan mengayuh basikal.

"Aktiviti berbasikal menjadi trend masa kini dan ia berupaya menjadi kaedah baharu dalam menarik pelancong," katanya menerusi kenyataan sempena penganjuran program Kalang Warisan Explore Ride di sini pada Sabtu.

Ariffin berkata program tersebut berjaya menghimpunkan seramai 300 peserta berbasikal dengan kayuhan sejauh 40 kilometer bermula di Kalang Warisan iaitu sebuah lokasi baharu produk pelancongan komuniti yang terletak di tepi sungai.

Katanya, kawasan tersebut bukan sahaja mempunyai pelbagai keunikan warisan kraftangan tetapi juga kaya dengan penceritaan sejarah seperti makam Tok Pulau Manis atau Syeikh Abdul Malik Abdullah dan juga produk berasaskan agropelancongan seperti kebun buah duku asli Terengganu.

"Program hari ini (Sabtu) hanya sebahagian daripada usaha yang digerakkan oleh komuniti untuk memajukan lagi kawasan ini, selain daripada melakukan riadah berbasikal secara sihat begini, peserta juga secara tidak langsung berpeluang menikmati keunikan produk pelancongan serta keindahan Kalang Warisan yang terletak di Kampung Pulau Manis, di sini," katanya.

Ariffin berkata kejayaan menaikkan Kalang Warisan ini sebagai sebuah lagi destinasi baharu bagi percutian keluarga juga adalah hasil kerjasama dan kreativiti penduduk kampung.

Ia secara tidak langsung memberi limpahan ekonomi buat penduduk setempat menerusi aktiviti pelancongan yang berasaskan komuniti.

-- BERNAMA