LAWAS: Tiga kanak-kanak rentung dalam kejadian kebakaran yang melibatkan sebuah rumah di sini lewat malam Jumaat.

Menurut Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Sarawak, Tiong Ling Hii, kejadian berlaku di Kampung Seberang Kedai dan kesemua mangsa merupakan adik-beradik.

"Identiti mereka dikenal pasti sebagai Mohd Hesdi Huzaidi Azrie, 4 tahun, dan dua abangnya, Mohd Hezmi Huzaili, 7 tahun, dan Mohd Hezry Huzaimi, 8 tahun."

Katanya, pihaknya menerima panggilan kecemasan sekitar jam 11.02 malam dan segera mengatur gerak sebuah jentera, ambulans EMRS dan tangki air bergerak ke lokasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Lawas, bersama kekuatan tujuh anggota.

"Tiba di lokasi yang berjarak 17 kilometer, pasukan mendapati kebakaran melibatkan sebuah rumah kediaman jenis struktur separuh kekal dua tingkat.

"Api telah memusnahkan kediaman tersebut sepenuhnya," kata Tiong.

Kebakaran | Rumah musnah, 3 beradik rentung


Foto JBPM Sarawak

Anggota terlibat, jelasnya, telah bertindak membentangkan dua aliran hos dan satu aliran hos 200 kaki dengan mengambil sumber air sungai secara ‘relay pumping’ bagi melaksanakan pemadaman.

"Operasi pemadaman tamat sepenuhnya pada jam 12.45 malam," katanya lagi.

Mayat ketiga-tiga mangsa diserahkan kepada pihak polis untuk prosedur bedah siasat.

Tiong berkata, punca kebakaran dan taksir kerugian masih dalam siasatan pasukan forensik bomba.

Sementara itu, menurut jurucakap Pusat Gerakan Operasi JBPM Sarawak, ahli keluarga yang terselamat adalah bapa dan ibu kanak-kanak itu iaitu Azrie Latip, 45 tahun, dan Dayangku Hadianawati, 38 tahun, serta dua adik-beradik, Ariesya Aryana, 14 tahun, dan Muhd Hezrie, 12 tahun.

Turut terselamat ialah datuk mereka, Awangku Jeman Pengiran Abd Hamid, 72 tahun, dan nenek, Aminah Matusop, 73 tahun. 

Foto JBPM Sarawak