GEORGE TOWN: Kegiatan mencuri bekalan elektrik bagi menjalankan aktiviti melombong bitcoin di tiga premis rumah kedai di Pulau Pinang terbongkar selepas diserbu polis pada Jumaat.

Ketua Polis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Soffian Santong berkata, serbuan yang dilakukan Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Timur Laut dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) bermula jam 12:30 tengah hari itu berjaya merampas 200 mesin melombong bitcoin dianggarkan bernilai RM80,000.

Malah, katanya kegiatan itu turut menyebabkan TNB mengalami kerugian hampir RM100,000 sebulan.

Soffian berkata, serbuan dilakukan selepas polis menerima aduan daripada orang awam yang mendakwa terdengar bunyi bising dari arah premis terbabit dan merasai haba panas di situ.

Susulan aduan tersebut, polis melakukan serbuan pertama di Jelutong sebelum menyerbu dua lagi premis yang menjalankan kegiatan sama di Jalan Van Praagh.

"Sebuah premis rumah kedai telah dijadikan lombong bitcoin yang menggunakan penyambungan elektrik haram, dlm.Serbuan pertma pdrm tangkap 4 laki cina 20, 35 thn salah  sorang tangkapan ada 2 rekod lampau,

"Hasil soal siasat awal telah membawa kepada dua lagi lokasi di Jelutong, di Jalan Perak dan di sini," katanya dalam satu kenyataan.

Soffian berkata empat lelaki warga tempatan berusia 20 hingga 35 tahun ditahan bagi membantu siasatan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 379 dan Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana melakukan khianat penyambungan elektrik.

Suspek juga akan disiasat mengikut Seksyen 37 (3) Akta Bekalan Letrik 1990 kerana menggunakan bekalan elektrik secara haram.