Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun mempertahankan tindakan anggota Unit Bermotosikal (URB) yang melepaskan tembakan ke atas seorang lelaki yang mengamuk di depan sebuah bank di Klang pada Selasa.

Katanya tindakan itu adalah wajar demi mempertahankan diri anggota terbabit.

"Demi menyelamatkan diri ada kemungkinan dia (anggota polis) pun mati ditikam, diserang oleh pesalah berkenaan dan dia terpaksa mengambil tindakan menembak tersebut dan sebaik tembakan dibuat, anggota berkenaan dan yang lain telah sedaya upaya membantu menyelamat mangsa yang tidak patut berbuat demikian keatas anggota yang bertugas membuat rondaan jenayah," katanya pada sidang media selepas Majlis Perasmian Pancaragam Zon Selatan di Ibu Pejabat Kontijen Johor, di sini hari ini.

BACA: Lelaki mengamuk tak dapat keluar duit di ATM


Tegas Mohamad Fuzi, itu antara risiko yang perlu dihadapi anggotanya semasa bertugas.

Biarpun ada pihak yang tidak senang dengan tindakan yang diambil, itu adalah langkah yang perlu bagi mempertahankan diri.

Katanya terdapat pistol elektrik dan beberapa teknologi yang ada tetapi ianya tidak dapat dibekalkan kepada unit terbabit buat masa ini.


Dalam kejadian pada Selasa petang, seorang lelaki cedera di bahagian perut selepas terkena tembakan yang dilepaskan anggota URB.

Siasatan awal mendapati lelaki yang disyaki di bawah pengaruh dadah itu terlebih dahulu mengamuk selepas percubaannya mengeluarkan wang daripada mesin ATM gagal.

Kejadian itu bagaimanapun tular dan mendapat komen serta kecaman sebahagian netizen.