Tradisi pasang panjut atau pelita hiasan yang lazimnya meriah ketika menjelang hari raya aidilfitri, mampu mengeratkan silaturrahim antara orang lama dan generasi muda.

Ahli Dewan Undangan Negeri Chenderoh, Datuk Zainun Mat Noor berkata, tradisi itu juga dapat melahirkan idea kreatif dan inovatif, gandingan daripada kedua-dua generasi itu.

Zainun meminta semua pihak supaya tidak beranggapan negatif, kononnya tradisi itu tidak memberi faedah dan hanya melalaikan.

“Melalui tradisi ini, orang muda dapat pengalaman berkreativiti bersama orang-orang tua dalam mencantikkan suasana kampung.

“Dalam masa yang sama, kita adakan pertandingan dan pertunjukan bagi menjadikan hubungan masyarakat dalam kampung itu lebih kukuh dan lebih seronok,” katanya.


Beliau ditemui selepas Majlis Pelancaran Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Parlimen Padang Rengas di Kuala Kangsar.

Sebanyak 42 pasukan yang mewakili kampung-kampung di kawasan Parlimen Padang Rengas mengambil bahagian dalam program tersebut.

Sementara itu, Pengerusi Kelab Sukan Dan Rekreasi Parlimen Padang Rengas, Mohd Arif Abdul Majid berkata, antara tema pertandingan itu ialah Kampungku, Bangunan Bersejarah dan Selamat Hari Raya.