KLUANG: Polis mengesahkan tidak menerima laporan berhubung kemunculan sekumpulan gajah liar di Kahang Barat, di sini, Khamis lalu.

Perkara berkenaan disahkan Ketua Polis Daerah Kluang, Asisten Komisioner Bahrin Mohd Noh pada Sabtu, setelah video berdurasi 19 saat yang dimuat di aplikasi Tik Tok oleh seorang individu.

“Tiada laporan polis diterima setakat ini. Namun, diingatkan, jangan menganggu gajah-gajah berkenaan dengan berhenti di tepi jalan semata-mata untuk merakam video atau gambar.

“Ini kerana perbuatan seperti itu boleh mendedahkan orang ramai kepada bahaya; sama ada terhadap nyawa diri sendiri dan keluarga.

“Dalam soal ini, keselamatan nyawa perlu sentiasa diutamakan,” katanya kepada Sinar Harian pada Sabtu.

Bahrin berkata demikian bagi mengulas video di aplikasi tik tok yang dipercayai dirakam di Kahang Barat memaparkan beberapa kenderaan berhenti di tepi jalan bagi merakam pergerakan sekumpulan gajah di situ.

Ia berikutan perakam video berkenaan yang turut memuat naik kapsyen ‘6.30 petang baru sampai skali dah ramai daa pengunjung safari Kahang Barat’ (merujuk kepada lokasi sekumpulan gajah berkenaan).

Turut dimuat naik adalah mengenai kapsyen seekor gajah yang dikatakan berada hampir dengan lokasi perakam video berkenaan ‘yang ni paling dekat dengan kite.’ - Sinar Harian