BUTTERWORTH: Polis mengesahkan menerima aduan berhubung tular beberapa keping gambar seorang lelaki dipercayai berada di bawah Pengawasan dan Pemantauan di Rumah (HSO) bertindak keluar dari rumah dan memandu di sebuah restoran makanan segera di Bagan Ajam, Butterworth hari ini.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor ketika dihubungi berkata pihaknya bersama pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sedang mengesan lelaki berkenaan.

Lelaki yang memandu kereta jenis Proton Saga itu didakwa mengenakan gelang berwarna putih dan tindakannya itu tular selepas gambarnya dimuat naik ke laman Facebook sejak petang Ahad.

Lelaki itu dipercayai baru selesai membeli makanan segera melalui kaunter pandu lalu dan sedang menunggu pesanan siap ketika gambar dirakam.

Gambar itu memaparkan lelaki tersebut mengenakan pelitup muka berwarna hitam di bawah dagu sambil membuka tingkap kereta.

Turut kelihatan, seorang kanak-kanak yang menampal gel penyejuk badan pada dahi dipercayai sedang demam.

Pengguna Facebook mengecam tindakan lelaki tersebut dan dia sepatutnya sedang menjalani kuarantin di rumah, namun bertindak memandu keluar ke tempat awam.

Bagaimanapun ada di kalangan pengguna Facebook yang bersimpati dan mendakwa lelaki itu berkemungkinan terpaksa keluar membeli makanan berikutan tiada kenalan atau keluarga yang boleh membantu.