KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah memanggil Badrul Hisham Shahrin atau lebih dikenali sebagai Che Gu Bard berhubung video perbualan membabitkan dua lelaki yang tular di media sosial.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah PDRM, Datuk Seri Shuhaily Mohd Zain dalam satu kenyataan memaklumkan kes disiasat oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Bahagian D5, Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.

Shuhaily menjelaskan kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

"Kes masih di peringkat siasatan dan PDRM mengingatkan orang ramai agar tidak membuat sebarang spekulasi yang boleh mengganggu proses penyiasatan termasuk membuat penularan semula rakaman video tersebut.

"Tindakan tegas tanpa kompromi akan diambil terhadap pengguna media sosial yang menggunakan kemudahan aplikasi bagi maksud yang menyalahi undang-undang," katanya.

Selain itu, Shuhaily juga memaklumkan pihaknya telah memanggil Prof Datuk Mohammad Agus Yusuf untuk sambungan rakaman percakapan.

Jelas beliau, perkara itu di bawah Seksyen 112 Kanun Tatacara Jenayah.