Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menegaskan walaupun hanya 20 peratus kandungan media sosial yang menyebarkan berita palsu dan berunsur fitnah tetapi ia tetap memberikan kesan negatif kepada pengguna media sosial yang lain.

Katanya, lebih membimbangkan ledakan teknologi komunikasi itu telah digunakan dengan berleluasa sebagai ruang penyebaran fitnah.

“Pada suatu sisi yang lain, penyebaran fitnah dan khabar angin secara meluas bukan sahaja menimbulkan kekeliruan, kemarahan dan kebencian di kalangan rakyat, malah mampu menjejaskan kredibiliti mangsa yang difitnah.” katanya.

Beliau yang juga Yang DiPertua Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (BAKTI) menegaskan demikian sewaktu berucap di Majlis Perasmian Program Tahunan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Barisan Nasional Malaysia 2015 di Dewan Seri Perdana Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sultan Azlan Shah di Hulu Kinta pada Khamis.

Rosmah turut menyarankan agar para isteri wakil-wakil rakyat BN supaya menggunakan kebijaksanaan dan kematangan apabila berhadapan dengan maklumat yang terdapat di dalam media sosial.

“Selidik dahulu maklumat yang diterima akan kesahihannya dan kemudian bantu untuk memperbetulkan maklumat-maklumat yang salah, tidak tepat dan palsu." katanya.

Beliau berkata, selain membantu suami, mereka boleh menjadi orang tengah dan perantara yang berkesan di antara rakyat dan kerajaan dalam menyampaikan maklumat serta dasar-dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan kepada rakyat.

Hakikatnya, kata beliau lagi, media sosial harus berperanan membawa kebaikan bukannya dijadikan alat memfitnah untuk mengelirukan pemikiran orang ramai.