AYER KEROH: Seorang lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ayer Keroh hari ini atas pertuduhan menyebabkan kematian anak kekasihnya dua minggu lalu.

Tertuduh Muhammad Firman Hakimie Abdul Rahman, 25, bagaimanapun hanya menunduk faham dan tiada pengakuan direkodkan sejurus pertuduhan terhadapnya dibacakan oleh jurubahasa dihadapan Majistret Sharda Shienha Mohd Suleiman.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan bunuh dengan menyebabkan kematian seorang kanak-kanak lelaki yang juga anak kekasihnya berusia tiga tahun.

Perbuatan itu dilakukan di sebuah rumah bernombor di Jalan PE 15, Taman Paya Emas, Cheng dalam daerah Melaka Tengah antara pukul 5.30 pagi hingga 6.30 pagi, 6 Julai lalu.

Pendakwaan dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati.

Terdahulu, pendakwaan yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Wardah Ishhar tidak mencadangkan sebarang jaminan sebelum tertuduh yang diwakili peguam Datuk Hanif Hassan memaklumkan akan mengemukakan permohonan untuk menghantar anak guamnya bagi pemeriksaan mental.

Majistret Sharda pada penghakimannya kemudian menetapkan 23 Ogos ini sebagai tarikh sebutan sementara menunggu laporan post mortem.

Dalam prosiding berasingan di hadapan Hakim Darmafikri Abu Adam, ibu kanak-kanak itu Nurasyiqin Syaqiqah A Ramlee, 24, turut didakwa dan mengaku tidak bersalah bagi satu pertuduhan di bawah Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001

Mengikut pertuduhan itu, tertuduh sebagai orang yang mempunyai pemeliharaan iaitu ibu kandung didakwa melakukan pengabaian atau mendedahkan kanak-kanak itu yang mungkin akan menyebabkannya mengalami kecederaan fizikal dan emosi.

Kesalahan itu dilakukan di lokasi dan masa sama.

Tertuduh kemudian dibenarkan diikat jamin sebanyak RM 15,000 dengan seorang penjamin serta beberapa syarat tambahan termasuk melapor diri setiap bulan serta tidak mengganggu saksi pendakwaan selain mahkamah turut menetapkan 23 Ogos ini sebagai sebutan semula kes.

Prosiding berkenaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya N.Sivashangari dan tertuduh diwakili peguam Umar Zulkarnain.

Astro AWANI terdahulu melaporkan, pasangan itu sebelum ini direman selepas ditahan polis ketika menghantar kanak-kanak terbabit menerima rawatan di Hospital Melaka.

Sebelum kejadian, ibu kandung mangsa menghantar anaknya itu ke rumah tertuduh yang juga teman lelakinya pada pukul 5.30 pagi untuk berubat selepas kerap mengalami muntah-muntah.

Kira-kira pukul 6.20 pagi, tertuduh wanita itu telah dihubungi oleh teman lelakinya memaklumkan anaknya telah terjatuh dan tidak sedarkan diri sebelum wanita itu kemudian mengambil mangsa dan teman lelakinya ke Hospital Melaka untuk mendapatkan rawatan.
  
Lelaki berkenaan dipercayai bertindak menendang dan menekan perut mangsa berkali-kali secara agresif selepas mangsa muntah di atas sofa kesayangannya.

Tertuduh turut dipercayai menekan perut mangsa secara agresif berkali-kali selain menendang sehingga kepala mangsa terhantuk ke lantai dan akibat perbuatannya itu, tengkorak dan organ dalam perut mangsa pecah.