KOTA KINABALU:Seorang lelaki warganegara India maut dalam kemalangan melibatkan sebuah kenderaan pacuan empat roda (4WD) di kawasan Hutan Simpan Lumadan, Beaufort.

Kejadian berlaku sekitar jam 1.15 petang Ahad apabila kenderaan yang dinaiki mangsa dalam perjalanan pulang dari menjalankan kerja-kerja pembinaan pencawang serta pemasangan kabel elektrik di kawasan hutan simpan tersebut.

Menurut Ketua Polis Daerah Beaufort DSP Azmir Abd Razak, ketika kejadian, terdapat lapan individu di dalam kenderaan terbabit.

"Kenderaan yang dipandu pekerja syarikat terbabit dipercayai hilang kawalan lalu mengundur ke belakang sebelum terbabas ke kanan jalan dan terbalik.

"Akibat daripada kejadian ini, salah seorang daripada tujuh penumpang yang berada di bahagian trak belakang telah tersepit dan mengalami kecederaan parah di bahagian leher.

"Mangsa dikenali dikenali sebagai Kusan Anumanthan Kumar, 46 tahun, warga India. Dia disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian oleh pegawai perubatan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Kejadian berlaku dalam kawasan Hutan Simpan Lumadan. - Foto PDRM

Menurut Azmir, siasatan awal mendapati pemandu 4WD terbabit tidak berada di bawah pengaruh dadah atau alkohol.

Hasil siasatan awal terbabit turut mendapati punca kemalangan adalah disebabkan kecuaian pemandu yang gagal mengawal pergerakan kenderaan dengan baik sehingga menyebabkan kemalangan.

"Kita dapati tiada unsur-unsur khianat atau jenayah yang terkesan dalam kemalangan ini. Namun begitu siasatan lanjut masih diteruskan." katanya.

Kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.