Umat Islam di negara ini disaran agar meyakini keputusan yang diumumkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) berhubung status halal coklat Cadbury yang telah dibuktikan tidak mengandungi DNA babi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, walaupun sebelum ini Kementerian Kesihatan Malaysia memaklumkan ada kandungan DNA babi dalam dua sampel coklat itu namun kepercayaan harus diletakkan kepada JAKIM yang bertanggungjawab dalam menentukan halal atau haram sesuatu produk.

Sebab itu katanya, sejak dulu lagi, JAKIM bekerjasama dengan agensi terlibat untuk memastikan makanan atau produk yang dikeluarkan pihak syarikat melalui pelbagai tapisan sebelum ianya dikeluarkan sijil halal.

Tidak mungkin JAKIM mempunyai kepentingan untuk melindungi produk tersebut kerana ia melibatkan makanan dan kesucian umat Islam dan ujian yang dilakukan di makmal ternyata tidak mengandungi DNA babi.

Walaupun masyarakat keliru dengan kenyataan yang dibuat Kementerian Kesihatan dan JAKIM namun masyarakat harus yakin dengan JAKIM yang sangat mengambil berat dalam isu ini.

Jamil percaya umat Islam akan kembali meyakini JAKIM namun ia mengambil sedikit masa.

“Kita faham bahawa ini menyentuh soal kepercayaan, keyakinan dan perasaan, jadi mungkin ianya akan mengambil sedikit masa tetapi saya berharap agar pengguna meyakini tugas JAKIM” katanya selepas merasmikan hari bertemu pelanggan dan kenduri kesyukuran di Pertubuhan Peladang F4 di Sungai Lima Dalam, Yan Kedah.

Jelas beliau lagi, untuk mengelak ia terus berulang JAKIM meminta pihak pengeluar agar memantau rantaian pemasaran produk mereka agar perkara sama tidak berulang.

Pada majlis itu, Jamil Khir menyerahkan cek replika berjumlah hampir RM800 ribu kepada wakil PPK untuk diagihkan kepada para peserta yang mengusahakan estet padi.

Sebelum ini, Kementerian Kesihatan mengumumkan dua daripada tiga sampel yang diuji mengandungi DNA babi.

Namun, mengakui kesilapan kerana maklumat terbabit dibocorkan lebih awal dan tidak dimaklumkan kepada pihak JAKIM yang berhak dalam bidang tugas tersebut untuk ujian selanjutnya.

JAKIM kemudian menjalankan ujian makmal dan didapati produk berkenaan tidak mengandungi DNA babi dan ianya selamat dimakan umat Islam.

Hari ini, Cadbury cuba menjernihkan kembali imejnya yang tercalar dengan kontroversi DNA babi dengan membeli iklan di akhbar-akhbar tempatan.

Iklan tersebut merupakan usaha Cadbury menawan kembali hati pelanggan yang mula curiga terhadap coklat keluaran mereka.