KOTA KINABALU: Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal akan menghantar semula usul membahas dan membincangkan mengenai ancaman keselamatan daripada waris Kesultanan Sulu.

Difahamkan, usul itu akan dihantar Mohd Shafie yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senallang pada esok.

Selain itu, beliau menzahirkan kekecewaan berikutan usul permohonan perbahasan tersebut ditolak DUN Sabah dan Dewan Rakyat.

"Saya amat kesal bila mana berlaku isu yang penting kepada negara Malaysia seperti ini tidak dibahaskan. Isu ini bukan hanya berhubung kait dgn kedaulatan negara tetapi juga keselamatan nyawa manusia.

"Saya suarakan perkara itu di landasan berdaulat seperti DUN Sabah. Kalau suara rakyat Sabah tidak kedengaran di dewan ini, kita semua bergantung kepada Dewan Rakyat yang ada," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Warisan di Kota Kinabalu.

Dalam pada itu, beliau berharap pimpinan negara mengambil berat tentang kejadian aset Petronas di Azerbaijan dirampas waris kesultanan Sulu.

"Keselamatan kedaulatan ini cukup penting untuk kita jadi saya sangat kesal apa yg berlaku saya berharap pimpinan negara kita mengambil berat tentang apa kejadiannya berlaku di Azerbaijan.

"Apa peranan duta kita di luar negara, mereka tidak memaklumkan? Saya harap perkara ini akan mendapat perhatian daripada pihak pemerintah negara Malaysia untuk meneliti bagaimana dasar sistem keselamatan negara kita," katanya.