KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ismail Sabri membuktikan dirinya layak menjadi tonggak UMNO dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) selaras kedudukannya sebagai pemimpin senior parti dalam kerajaan.

Pensyarah Kanan Kolej Undang-Undang Pengajian Kerajaan dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Kamarul Zaman Yusoff berkata, sejajar dengan kedudukannya sebagai satu-satunya menteri kanan UMNO dalam kerajaan, Ismail dilihat mampu dan sedang membawa parti itu kembali ke landasan perjuangan yang sebenar.

"Keberanian Ismail Sabri menegur cara Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU2020) diadakan diharap akan membuka mata ahli-ahli parti di peringkat akar umbi tentang kedudukan semasa UMNO dalam kerajaan.

"UMNO perlu berubah selaras perubahan pantas yang sedang berlaku dalam suasana politik semasa dan Ismail amat sesuai menjadi pemimpin yang memangkinkan perubahan tersebut," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

BACA: UMNO rugikan Melayu jika tidak bersama Pas, Bersatu - Penganalisis

BACA: 
Adakan Pemilihan UMNO untuk pulihkan parti

Ismail Sabru dalam sebuah rakaman video pada program Bangkit15 di Pahang sebelum ini mengklasifikasikan, PAU2020 sebagai perhimpunan parti paling teruk dalam sejarah parti.

Malah beliau menganggap matlamat PAU2020 tidak mencapai sasaran untuk bekalan kepada akar umbi UMNO mendepani PRU15.

Dalam pada itu tegas Kamarul Zaman, keberanian Ahli Parlimen Bera itu mengulas mengenai isu berkenaan membuka mata banyak pihak mengenai keperluan UMNO untuk mengadakan pemilihan tahun ini.

"Keperibadian beliau yang tidak mempunyai apa-apa kontroversi serta kepopularannya kerana saban hari muncul dalam media massa bagi melaporkan perkembangan terkini penguatkuasaan kawalan COVID-19 menjadikannya tokoh paling sesuai untuk diletakkan sebagai Timbalan Perdana Menteri jika itu difikirkan langkah terbaik untuk menstabilkan politik negara," ujarnya.

Kamarul Zaman sebelum ini berkata, jawatan Timbalan Perdana Menteri daripada UMNO mampu menyekat pertembungan tiga penjuru antara PN, Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH).

Menurut beliau, pertembungan itu jika tidak ditangani dengan sebaiknya hanya akan merugikan dunia politik Melayu pasca PRU.

Sebelum ini, Ketua UMNO Bahagian Seremban, Mustafa Salim berkata, parti berkenaan wajar memilih presiden baharu pada pemilihan yang perlu dibuat segera selepas Proklamasi Darurat yang diisytiharkan sehingga 1 Ogos ini tamat.

Kata Mustafa, pemilihan itu sekali gus menyelesaikan isu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang dikecam secara terbuka akhir-akhir ini oleh sebahagian anggota akar umbi parti itu sendiri.