KUALA LUMPUR: Pemilihan anggota Kabinet baharu yang seimbang adalah penting bagi menentukan perjalanan kerajaan yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menurut Timbalan Pengarah Institut Kajian Etnik (Kita), Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Kartini Aboo Talib, anggota Kabinet baharu juga harus merangkumi golongan pakar termasuk teknorat melalui lantikan Senator.

"Kabinet ini juga harus seimbang dengan adanya kepakaran teknokrat, boleh juga bekerjasama dalam usaha memastikan keseimbangan antara pembangkang dan juga kerajaan," katanya dalam temu bual bersama Buletin AWANI Khas pada Sabtu.

[LAPOR LANGSUNG] Ismail Sabri PM ke-9

BACA: "Saya akan jalankan tugas dan amanah ini untuk Malaysia" - Ismail Sabri


Kartini berkata demikian sebagai mengulas pelantikan Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri kesembilan menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dalam masa sama, beliau turut berpendapat, kerajaan baharu pimpinan Ismail Sabri juga boleh meneruskan dasar pemulihan sedia ada dengan melakukan penambahbaikan.

Kartini berkata, Perdana Menteri juga harus membuka ruang dialog dalam mencari idea penyelesaian kepada krisis kesihatan dan ekonomi negara.

Ismail Sabri, 61, dilantik sebagai Perdana Menteri selaras dengan Perkara 40(2) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan bagi menggantikan Muhyiddin, yang meletak jawatan pada 16 Ogos lepas selepas kehilangan majoriti sokongan Ahli-ahli Dewan Rakyat.

Naib Presiden UMNO itu mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri di Balai Singgahsana Kecil, Istana Negara pada 2.30 petang Sabtu.

Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Istiadat Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia Serta Sumpah Simpan Rahsia itu, disempurnakan di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.